Palæstinensisk befrielsesteologi afsløret
Af Susan Warner
Oversættelse af: Palestinian Liberation Theology Exposed
Kilde: FrontPageMag.com, 20. januar 2015
Udgivet på myIslam.dk: 7. februar 2015

Det er ingen hemmelighed, at Jesus var jøde. Pålidelige videnskabelige kilder bestyrker dette ubestridelige faktum.

Hans slægtstavle er opført i bøgerne af Matthæus og Lukas. Disse alene er tilstrækkelige til at bekræfte ægtheden af Jesu jødiske afstamning.

Arkæologi og historisk geografi bekræfter, at områderne Judæa og Samaria er de jødiske heltes gamle tumleplads. Romerne nedrev byen Jerusalem, som Hadrian omdøbte Aelia Capitolina i 135 e.Kr. Derefter omdøbte han hele regionen Syria Palestina. I de følgende 1800 år, frem til slutningen af det tyrkiske Osmanniske Rige i 1918, blev landet invaderet af hærgende hære, islamiske horder eller kristne korsfarere af forskellige varianter. Der er intet nyt her.

Men noget nyt dukker alligevel op, når en person som pastor dr. Naim Stifan Ateek forsøger at revidere historien. Dr. Ateek er en arabisk palæstinensisk anglikansk præst og grundlægger af Sabeel Internationale Center for Økumenisk Befrielsesteologi [Sabeel International Ecumenical Liberation Theology Center] i Jerusalem. Han har omskrevet hele historiebogen på samme måde som katolske, anglikanske og reformerte teologier har hævdet, at den kristne kirke er "Det Nye Israel" også kaldet "Guds Israel". At omskrive historie og opfinde teologi er en populær beskæftigelse. Revisionistiske historikere tager sig friheder med fakta, indtil de ophører med at have mening. Fremtrædende eksempler er Holocaust-benægtelsen eller aktuelle tendenser i retning af at omskrive amerikanske historiebøger.

Ateek har en økse at slibe; han har brug for at fremme sin palæstinensiske dagsorden ved at fortrænge Israel. I et forsøg på at presse sin version af kristen dogmatik igennem, omskriver han Bibelen og fabrikerer en formidabelt klingende nutidig ideologi om social retfærdighed. Hans personlige fiskehistorie er født fuldt formet fra hulerne i hans egen levende fantasi. Hvis det ikke havde været så farligt, ville det være latterligt.

Denne nye religiøse trosbekendelse, som Ateek kalder "Palæstinensisk Befrielsesteologi", hævder, at Jesus var palæstinenser. Ateek siger intet om Jesu jødiske arv, men fremfører snarere sin påstand om en palæstinensisk identitet. Ateeks Jesus er født i "Palæstina" som en rendyrket lidende arabisk palæstinenser. Dagens arabiske kristne kan fremover bekende deres egen nationale forløser og frelser.

Ateek synes ikke at fatte, at der ikke var "palæstinensere" i omløb, da Jesus gjorde sit arbejde. Indtil 130 e.Kr., da kejser Hadrian omdøbte regionen, eksisterede udtrykket "Palæstina" slet ikke. Så senere op i 1930'erne og 40'erne, betegnede udtrykket "palæstinensere" ikke arabere, men jøder, der levede under britisk styre i Palæstina-mandatet. Avisen The Palestine Post og The Palestine Symphony Orchestra er jødiske organisationer.

Men pyt. Disse ubetydelige historiske taktløsheder bør ikke gribe forstyrrende ind i en overbevisende teologi.

Mest bekymrende, er denne fiktion nu en populær tendens i almindelige anglikanske, presbyterianske, episkopale og endda et betydeligt antal evangeliske kirker i USA og over hele Europa. De bibelske fortællinger i evangelierne bliver snoet og manipuleret med, så de passer med Ateeks falske påstande. Han fremmer en "palæstinensisk" Jesus, som han tilskriver alle de "universelle" lidelser, som nutidige palæstinensere har. Selvfølgelig undlader han bekvemt at erkende jødernes "universelle" lidelser. Denne fabrikerede Jesus, hvis historie ikke kan findes noget steds i de gamle verdslige eller bibelske optegnelser, er et produkt af Ateeks politiserede fantasi.

Hans svadaer om Israels "ulovlige besættelse af palæstinensisk jord" er alle baseret på hans forskruede teologi. Vedholdende i sin polemik mod Israel, ignorerer han bekvemt den jordanske ulovlige besættelse af "Palæstina" 1948-1967, eller briternes besættelse efter 1. Verdenskrig, eller de osmanniske tyrkeres i 500 år før da. Var osmannerne lovlige eller ulovlige besættere af "palæstinensisk" jord?

Ateek og hans håndlangere har bragt skældsord, forfalskning og løgn op på et nyt niveau. Når det drejer sig om at overfalde Israel, eller når det drejer sig om at dæmonisere jøder, er ingen undskyldning, fornuft, logik eller begrundelse nødvendig; der er et veritabelt opslagsværk derude med lavthængende frugter, lige til at plukke for Israels fjender.

Tre eksempler: Zions Vises Protokoller (den mest populære bog på jihad-hylderne i dag) – der skulle være en jødisk "sammensværgelse" om at overtage banksystemet og verden; og lyt nu til den danske ambassadør, som for nylig i et Jerusalem Post konferencepanel bekræftede, at årsagen til EU's uendelige angreb på Israel er, "at EU dømmer Israel efter en højere standard"; endelig er Soda Stream blevet presset af den internationale anti-israelske bevægelse, Boykot, Afståelser og Sanktioner [Boykot, Divestment and Sanctions (BDS)], til at flytte deres fabrik, der var placeret i Maale Adumim. Virksomheden blev fundet skyldig - under anklage for deres onde aktiviteter på Vestbredden (Judæa og Samaria) - ironisk nok i at have beskæftiget omkring 600 palæstinensere, der synes at have arbejdet fredeligt og indbringende side om side med 600 jøder.

Disse falske fortællinger, spejlvendte kendsgerninger samt geografiske og historiske fiktioner vinder stor trækkraft i det kristne Vesten. Sabeel og dens forskellige anti-zionistiske kristne kolleger fører an i aktiveringen af den "Store Løgn", som er baseret på deres fordrejede tilpasninger af kristen teologi, designet til at frarøve jøderne ethvert krav om historisk fødselsret til landet.

Den Palæstinensiske Økumeniske Befrielsesbevægelse tilslutter sig den sekulære internationale presse, som regelmæssigt anklager Israel for det uforholdsmæssigt store antal "lidende palæstinensere", som er døde i Gaza-konflikter. Jøderne må da, ifølge en eller anden vanvittig logik, stå som skyldige for at afbalancere ligningen. De voksende kliker af anti-zionistiske, muslimske og kristne palæstinensiske hævnere har viet sig til at demonstrere, at uanset omstændighederne, uanset forbrydelsen, er jøderne bestemt til at være under evig anklage for forbrydelser mod menneskeheden.

For at låne fra en ny inspireret blog, der citerer Lewis Carrolls Alice i Eventyrland:

"Lad juryen overveje deres dom," sagde kongen for omkring tyvende gang den dag.
"Nej, nej!" sagde dronningen. "Sanktion først - dom bagefter."
"Sludder og vrøvl!" sagde Alice højlydt, "... ideen om at have sanktionen først!"
"Hold mund!" sagde dronningen og blev lilla.
"Nej, jeg vil ikke!" sagde Alice.
"Af med hendes hoved!" råbte dronningen så højt hun kunne. Ingen rørte sig.
"Hvem bekymrer sig om dig?" sagde Alice. (Hun var vokset til sin fulde størrelse på dette tidspunkt) "Du er ikke andet end et spillekort!"

Anti-jødedommen og antisemitismen i de gamle kirkehistoriske biblioteker rummer mere substans, men ikke mindre vanvid, end den Røde Dronnings spil kort. Hårrejsende historier, der kanter annalerne fra middelalderens og renæssancens Europa, begynder med den hensigt at konvertere alle jøder til kristendommen; fortsætter med at udspionere dem for at være sikre på, at deres konverteringer er virkelige og torturere dem for at være helt sikre på, at de ikke løj; for til sidst at brænde dem på bålet, blot fordi det kunne lade sig gøre.

Desværre starter den kristne dæmonisering af jøder ikke i middelalderens Europa, men århundreder tidligere vidt og bredt i Det Hellige Romerske Rige. De tidlige kirkefædre, alle forfattere og teologer, begyndte at bagvaske jøderne mindre end 100 år efter døden af Paulus, den jødiske hedningeapostel. Betegnelser som "Kristusmordere" og "Djævelens børn", skabt af den ærværdige Johannes Chrysostomos, flød let sammen til en hybridiseret kristen tese.

Mange kristne i dag, der er enige med Sabeel og deres fæller, synes glade for at antænde disse antisemitismens gamle bål, også selv om de er nødt til at kidnappe Jesus fra armene af hans jødiske mor.




Susan Warner er, sammen med sin mand David, stifter af en pro-israelsk kristen gruppe i Delaware. Hun har skrevet og undervist om Israel og Mellemøsten i mange år, og har for nylig udviklet en interesse for kristen antisemitisme som et grundlæggende teologisk problem. Hun arbejder i øjeblikket på en bog kaldet The Yoke of Constantine © [Konstantins åg]. Du kan kontakte hende på israelolivetree@yahoo.com eller besøge deres hjemmeside på www.israelolivetree.org/




Oversættelse: Bombadillo