Vatikankonference for at fremme Jomfru Maria som 'model for tro og liv for kristendom og islam'
Af Robert Spencer
Oversættelse af: Vatican conference to promote Mary as ‘model for faith and life for Christianity and Islam’
Kilde: Jihad Watch, 18. februar 2021
Udgivet på myIslam.dk: 26. februar 2021

Hvis intet andet er nævnt, er alle koran-citater i det følgende taget fra Ellen Wulffs danske oversættelse (Forlaget Vandkunsten, 2006), dog således, at "Gud" er erstattet med "Allah".

Tror Vatikanet virkelig, at dette vil øge harmoni og gensidig respekt mellem muslimer og kristne? Vatikanets topledere burde overveje en erklæring fra Det Muslimske Broderskabs teoretiker Sayyid Qutb: "Kløften mellem islam og jahiliyya [samfundet af ikke-troende] er stor, og en bro skal ikke bygges henover den for at folk på de to sider kan blandes med hinanden, men kun for at jahiliyyas folk kan komme over til islam." Med andre ord er dialog for den islamiske side alt for ofte et middel til dawa, islamisk proselyt-virksomhed, ikke en ægte diskussion. I Koranen føder Jomfru Maria Jesus, men det siges, at han ikke er Guds søn (K. 19:35), ikke er guddommelig (K. 5:17) og ikke blev korsfæstet (K. 4:157), og således ikke kan være og ikke er verdens frelser og forløser. Tror disse embedsmænd i Vatikanet virkelig, at deres muslimske samtalepartnere vil kassere det, Koranen fortæller dem, og komme tættere på den kristne opfattelse? Eller kasserer de selv den kristne opfattelse af Maria (og dermed Jesus) for ikke at fornærme deres 'dialog'-partnere? Næsten sikkert.

"Lad dem være, de er blinde vejledere for blinde; og når en blind leder en blind, falder de begge i grøften." (Matt 15:14)

"Vatikanet arrangerer konference, der fremmer Jomfru Maria som 'model for tro' for både kristendom og islam," af Jeanne Smits, LifeSiteNews, 16. februar 2021:

"16. februar 2021 (LifeSiteNews) - 'Maria, en model for tro og liv for kristendom og islam:' er titlen på en kommende række online-webinarer, der præsenterer Vor Frue som en bro mellem katolicismen og islam, som blandt andre er organiseret af Det Pavelige Akademi for Maria (Pontificia Academia Mariana Internationalis eller PAMI).

Fra den 18. februar afholdes ti ugentlige konferencer af katolske og muslimske talere i fællesskab, der vil søge 'dialog, viden og samarbejde' om temaer som 'Maria, en troens kvinde', 'Gud der er kærlighed og tro', bøn, renhed, gæstfrihed og ikke-vold, faste og bod, broderskab og borgerskab.

Det franciskanske pavelige universitet i Rom, 'Antonianum', er en anden medarrangør af begivenheden via sin Duns Scot Chair of Mariological Studies såvel som Den Internationale Islamisk-Kristne Marianske Kommission og Den Store Moské i Rom med dens Islamiske Kulturcenter for Italien.

Det italienske ugeblad, Famiglia Christiana, præsenterede begivenheden i lyset af Abu Dhabi-erklæringen og illustrerede sin artikel lørdag med et foto af pave Frans, der underskrev Dokument om Menneskeligt Broderskab sammen med Imam al-Tayyeb fra Al-Azhar-universitetet i Cairo.

Med lange citater fra dokumentet, kommenterede Gian Matteo Roggio: 'Forløbet af disse webinarer er derfor rettet mod aktiv, fri, bevidst, solidarisk og folkelig deltagelse i åbningen af dette rum med skæringspunkter, gensidighed, gæstfri modtagelse og således lever op til de udtrykkelige anmodninger fra pave Frans og storimam på Al-Azahr [sic], den ædle sheik Ahmad Al-Tayyeb.'

Læsere af Famiglia Christiana i Italien bliver bedt om at tro på følgende: 'Marias skikkelse, en jødisk, kristen og muslimsk kvinde, hører med ret og faktisk til vejen, til de processer og erfaringer, som bidrager til skabelsen af en dannelsesvej, der giver en positiv og selvbevidst satsning på åben accept mellem generationer og på en ny politik og økonomi, hvor lande ikke behøver at bygge deres identitet på foragt og systematisk negation - åbenlyst eller skjult - af den anden og af andre: Det vil sige en identitet helt forskellig fra den, der er parat til i den anden at identificere årsagen til alle de onder, fiaskoer, begrænsninger og problemer, som i stedet har deres mange årsager andre steder. Som medlem af disse tre religiøse og multikulturelle verdener (jødedom, kristendom, islam), er Marias skikkelse i sig selv en presserende og konstant opfordring til at krydse og forbinde disse samme verdener og endda gøre dem til en model for plural sameksistens, hvor grænserne for hver er udformet, så de tillader kommunikation, passage, udveksling; og ikke så de er lukkede, som det ønskes af de mange udelukkelsens personer, og som deres frugt har krigens, hadets og umenneskelighedens kultur, psykologi, politik og økonomi.'

I den samme svulstige stil tilføjede Roggio: 'Webinarerne vil slutte i Ramadan-måneden med "Marias datoer" i konferencesalen i Den Store Moské i Rom (hvis sundhedssituationen tillader det) til minde om det, der siges i Den Hellige Koran (sura 19:22-26), nemlig, at hun efter fødslen i nærheden af et palmetræs stamme blev tiltalt af det nyfødte barn, der sagde til hende: "Vær ikke bedrøvet! (...) Hvis du ryster palmestammen mod dig, vil den lade saftige, modne dadler falde ned over dig. Så spis og drik og fryd dig!" Et venskabets og broderskabets måltid vil blive delt, når solen går ned, som en håndgribelig alliance-pagt i tjeneste for alles fælles gode, ingen udelukket, i lydighed mod "forståelsen af den store guddommelige nåde, der gør alle mennesker til brødre" (Dokument om Menneskeligt Broderskab for Verdensfred og Fælles Sameksistens).'

Roggio, forfatteren af disse meget pro-islamiske linjer, er ikke bare journalist; han er medlem af den religiøse orden: Missionærer for Vor Frue af La Salette. Han studerede mariologi ved Det Pavelige Akademi for Maria og er nu professor ved samme institution. Roggio vil den 25. februar holde foredraget: "Gud, der er kærlighed og barmhjertighed" sammen med den islamiske teolog Shahrzad Houshmand Zadeh, der underviser ved Gregoriana Pavelige Universitet.

Roggios ord udtrykker derfor tydeligt ånden i de kommende islamisk-kristne webinarer:
En ånd af dyb relativisme og vildledende ligestilling mellem den katolske og den muslimske tro.

Det virkelige spørgsmål er dette: Er Jomfru Maria - som vi katolikker ærer som Moder af Jesus, Guds enborne Søn og Ordet Inkarneret - den samme person som den kvinde, der i Koranen kaldes 'Miriam'? Er hendes søn, Isa, Koranens ækvivalent til Jesus? Han ville i så fald være en 'Jesus', der på ingen måde kunne være Guds Søn, fordi Koranen forkynder, at en sådan idé er 'noget afskyeligt!' [K. 19:89], og: 'Det passer sig ikke for Den Barmhjertige at tage sig en søn' [K. 19:92], ..."




Robert Spencer er direktør for Jihad Watch og forfatter til de to New York Times bestsellere The Politically Incorrect Guide to Islam (and the Crusades) og The Truth About Muhammad. Hans seneste bog, Not Peace but a Sword: The Great Chasm Between Christianity and Islam, er nu tilgængelig.




Oversættelse: Bombadillo