Maria, Jesu mor: En huri i Paradis?
Af Sam Shamoun
Oversættelse af: Mary the Mother of Jesus: A Houri in Paradise?
Kilde: Answering Islam
Udgivet på myIslam.dk: 17. maj 2017

Hvis intet andet er nævnt, er alle Koran-citater i det følgende taget fra Ellen Wulffs danske oversættelse (Forlaget Vandkunsten, 2006), dog således, at "Gud" er erstattet med "Allah".

Koranen og muslimsk tradition lærer, at mænd i Paradis vil blive givet unge piger til seksuel nydelse:

"De gudfrygtige er i haver og lyksalighed og fryder sig over, hvad deres Herre har givet dem. Deres Herre har skånet dem for helvedesildens straf. (Til dem vil blive sagt:) 'Spis og drik og lad det bekomme jer vel, til gengæld for det, som I gjorde, tilbagelænet på lejer i række!' Vi giver dem jomfruer med store, sorte øjne til hustruer. De, der tror, og hvis efterkommere har fulgt dem i troen, dem vil Vi lade deres efterkommere slutte sig til. Vi trækker intet fra for dem af det, de har gjort. Enhver er ansvarlig for det, som han har bedrevet. Vi forstrækker dem med frugt og kød, alt, hvad de begærer. De tager dér et bæger fra hinanden, som hverken afstedkommer tom tale eller beskyldning. De har unge tjenere til at gå rundt iblandt sig og servere, som skjulte perler." (Koranen 52:17-24)
"Men de, der gik forud (i tro)! De, der gik forud (i det hinsides), de bliver bragt Ham nær, i lyksalighedens haver; en skare fra de tidlige slægter, kun få fra de senere. På rigt broderede lejer skal de ligge, lænet tilbage over for hinanden. Evigt unge drenge går rundt iblandt dem med krus og kander og et bæger med kildevand, som de ikke får ondt i hovedet eller beruses af, og med frugt efter eget valg, og med kød af fugle, efter ønske, og også jomfruer med store, sorte øjne, som skjulte perler. Til gengæld for det, de har gjort. De hører ingen tom tale dér og ingen beskyldning, kun ordet: 'Fred! Fred!' Dem til højre; hvad betyder det at være til højre? (De vil være) under lotustræer uden torne og bananpalmer med frugter i lag, i vidtstrakte skygger, med vand, der vælder frem, og mængder af frugt, som ikke får ende og ikke formenes dem, og på ophøjede lejer. Vi skabte nogle kvinder, fuldkomne, og gjorde dem til jomfruer, elskovsfulde og på samme alder, for dem til højre; en skare fra de tidligere slægter, og en skare fra de senere." (Koranen 56:10-40)

Her er Ibn Kathirs kommentar til Koranen 56:35-37:

Abu Dawud At-Tayalisi skrev, at Anas sagde, at Allahs Budbringer sagde,

<I Paradis vil den troende blive givet så og så stor en kraft til kvinder.>

Anas sagde: "Jeg spurgte: 'O Allahs Sendebud! Vil man være i stand til at gøre det?' Han sagde:"

<Han vil få kraften af hundrede (mænd)>

At-Tirmidhi skrev også om det og sagde:
"Sahih Gharib."

Abu Al-Qasim At-Tabarani skrev at Abu Hurayrah sagde, at Allahs Sendebud blev spurgt:
"O Allahs Sendebud! Vil vi have samleje med vore koner i Paradis?" Han sagde:

<Manden vil være i stand til at have samleje med hundrede jomfruer på én dag.>

Al-Hafiz Abu Abdullah Al-Maqisi sagde: "Efter min mening opfylder denne hadith sahih-kriterierne, og Allah ved bedst." (Tafsir Ibn Kathir - forkortet, bind 9, Surat Al-Jathiyah til slutningen af Surat Al-Munafiqun, siderne 429-430, fremhævelse tilføjet)

De to Jalal'er, som også er berømte sunni-kommentatorer, siger om Koranen 56:36 at:

... og gjorde dem jomfruer, pletfri - hver gang deres ægtefæller kommer til dem finder de dem jomfruer; ej heller er der nogen smerte [ved defloreringen] - (Tafsir al-Jalalayn, kilde, fremhævelse tilføjet)

Koranen angiver også, hvordan disse pigers kropsdele er:

"De gudfrygtige vil få et fristed, og haver og vingårde, jævnaldrende kvinder med svulmende bryster (kawaib) ..." (Koranen 78:31-33)

Ibn Kathir giver en mere detaljeret beskrivelse af, hvordan disse bryster ser ud:

<Og vingårde, og Kawaib Atrab> dvs. storøjede jomfruer med fuldt udviklede bryster. Ibn Abbas, Mujahid og andre har sagt:

<Kawaib> "Dette betyder runde bryster. De mente med dette, at disse pigers bryster vil være fuldt afrundede og ikke hængende, fordi de vil være jomfruer, jævnaldrende ..." (Tafsir Ibn Kathir, forkortet, Volume 10, fra sura at-Tagabun (sura 64) til slutningen af Koranen, siderne 333-334, fremhævelse tilføjet)

Interessant nok citerer en sunni-muslimsk forfatter visse muslimske autoriteter, der anerkender, at Koranens sprog kan være ganske erotisk, og at denne særlige henvisning endda kan gøre mennesker seksuelt ophidsede. Som svar på det urimelige i at mænd har op til 70 koner, mens kvinder kun vil have én mand i Paradis, erklærer G. F. Haddad:

Vi ved ikke med sikkerhed, om der vil være en sådan begrænsning for kvinder, selv om det modsatte næppe ville være nævneværdigt for en anstændig kvinde. En kvinde i den traditionelle verden ville opfatte - og opfatter - det som en forfærdelig ting, hvis man sagde til hende, at "du kan have alle de mænd, du ønsker"! Koranen ville aldrig bruge upassende sprog. For beboerne i Paradis - mandlige og kvindelige - nævner Koranen dog i vers 56:17: "Evigt unge drenge går rundt iblandt dem," og vers 76:19: "Evigt unge drenge går rundt iblandt dem; når du ser dem, regner du dem får at være udstrøede perler!" Hvis dette ikke gør en troende kvinde lykkelig, så må man sige, som Imam al-Shafii sagde til én, der ikke blev bevæget af erotisk poesi: "Du har ingen følelser." Hvad angår de troende mænd, som én fra Awliya sagde, vil nogle af dem få brug for ghusl af bare at høre verset: "jævnaldrende kvinder med svulmende bryster" (78:33). Vi hårdhjertede begyndere kan læse det og læse det uden effekt. (Haddad:Sex with slaves and women's rights, kilde, fremhævelse tilføjet)

Ghusl henviser i denne særlige sammenhæng til den rituelle renselse af kroppen, som en muslim skal udføre efter samleje eller på grund af sædudtømning. Hvad forfatteren i det væsentlige siger, er, at sura 78:33 kan gøre et menneske så seksuelt ophidset, at han ender med få udløsning!

En anden berømt kommentator, ar-Razi, erklærede i sin Tafsir (bind 8, s. 311.):

"Kawaib er de buttede piger (nawahid), hvis bryster er blevet fulde (takaabat) og runde (tafallakat)." (fremhævelse tilføjet)

Koranen udtaler også:

Evigt unge drenge går rundt iblandt dem; når du ser dem, regner du dem får at være udstrøede perler! (Koranen 76:19)

Hadith-litteraturen bekræfter, at disse beskrivelser af at spise, drikke og have jomfruer til lyst ikke er symbolske eller allegoriske, men bogstavelige handlinger:

Muhammad berettede, at nogle (personer) udtalte med en følelse af stolthed - og andre diskuterede det - at der ville være flere mænd end kvinder i Paradis. Det var om dette, at Abu Huraira rapporterede, at Abul Qasim (Den hellige Profet) (fred være med ham) sagde: "Medlemmerne af) den første gruppe til at komme ind i Paradiset vil have ansigter så lyse som fuldmånen om natten, og den næste efter denne gruppe ville have ansigter så lyse som de de lysende stjerner på himlen, og hver person vil have to koner og det indre af deres ben vil glimte under kødet, og der vil ikke være nogen, der ikke har en hustru i Paradis. (Sahih Muslim, Bog 40, Nummer 6793)

Det fortælles, på Abu Hurairas autoritet gennem en anden kæde af viderebringere, at Allahs Sendebud (fred være med ham) sagde: (Medlemmerne af den) første gruppe, som vil komme ind i Paradiset, vil have ansigter så lyse som stjerner på himlen. De ville hverken lade vand eller udtømme ekskrementer; de vil heller ikke have snue eller spytte, og deres kamme vil være lavet af guld, og deres sved vil være moskus; brændstoffet til deres fyrfade vil være aloe, og deres koner vil være storøjede jomfruer; og deres egen form, vil være ens som én enkelt person, efter deres faders (Adams) form - tres alen høj. (Sahih Muslim, Bog 40, Nummer 6795)

Hammam b. Munabbih rapporterede: Disse er nogle af de hadither, som Abu Huraira fortalte om Allahs Sendebud (fred være med ham), og én af dem handler om, at han skulle have sagt: (Medlemmerne af den) første gruppe, der vil blive optaget i Paradis, vil have ansigter så lyse som fuldmåne om natten. De vil hverken spytte eller have snue, og vil heller ikke udtømme ekskrementer. Deres redskaber og deres kamme vil være lavet af guld og sølv, og brændstoffet til deres fyrfade vil være aloe og deres sved vil være moskus, og hver eneste af dem vil have to ægtefæller (så smukke), at det indre af deres ben vil være synligt gennem kødet. Der vil ikke være uenighed iblandt dem, og intet fjendskab i deres hjerter. Deres hjerter vil være som ét hjerte, der lovpriser Allah morgen og aften. (Sahih Muslim, Bog 40, Nummer 6797)

Jabir rapporterede: Jeg hørte Allahs Apostel (fred være med ham) sige, at beboerne i Paradis vil spise og drikke, men vil hverken spytte, eller lade vandet, eller udtømme ekskrementer, eller lide af snue. Det blev sagt: Hvad vil der så ske med maden? Derpå sagde han: De vil bøvse og svede (og det vil være forbi med deres mad), og deres sved vil være moskus, og de vil glorificere og lovprise Allah med samme lethed som at trække vejret. (Sahih Muslim, Bog 40, Nummer 6798)

Og her er, hvad de to Jalal'er siger angående Koranen 36:55:

I dag vil de, der hører til i Haven, være beskæftigede (læs fi shughlin eller fi shughulin), [uvidende] om, hvad indbyggerne i Ilden må lide, og [ivrigt] fornøjede med f.eks. at deflorere jomfruer - ikke travlt med noget trættende, da der ikke findes slid i Paradiset - de vil leve i glæde og salighed (fākihūna er det andet prædikat af inna, det første er fi shugulin, 'travl'); (Tafsir al-Jalalayn; kilde; fremhævelse tilføjet).

I en kommentar om grunden til mordet på den egyptiske professor og klummeskribent Farag Foda, skrev New York Times klummeskribent Judith Miller:

"Omkring to uger før han blev myrdet, hånede han, hvad der gik for at være intellektuel debat blandt islamister, ved at citere en aktuel prædiken af Egyptens mest populære prædikant, Abdel Hamid Kishk, en blind sheik, der konstant angreb både regeringen og dens officielle religiøse etablissement. Kishk havde fortalt sit publikum, at muslimer, der kom ind i Paradis, ville have evig erektion og nyde selskabet af unge drenge iklædt øreringe og halskæder. Nogle fra ulamaen - de religiøse lærde ved al-Azhar, regeringens sæde for islamisk lærdom - havde været uenige. Ja, sagde de, mænd i Paradis vil have erektioner, men kun forlængede, ikke evige. Andre eksperter bestred muligheden for pæderasti i Paradis. 'Er dette, hvad der optager muslimer i slutningen af det 20. århundrede?' spurgte Foda i en klumme i bladet October. 'Verden omkring os har travlt med erobringen af rummet, genteknologi og computerens vidundere,' mens muslimske lærde, skrev han 'i sorg og smerte', gjorde sig bekymringer over sex i paradis. I en klumme offentliggjort umiddelbart før han blev dræbt, meddelte Foda, at den tunesiske regering havde videofilmet militante islamiske ledere, som på deres bedetæpper - uvillige til at afvente Paradiset - dyrkede sex med smukke kvinder allerede her på jorden. I mellemtiden gav egyptiske militante i Assyut de troende ordre til ikke at spise auberginer og squash på grund af disses lighed med kønsorganer. 'Mørkets Gruppe er besat af sex,' skrev han." (Miller, God Has Ninety-Nine Names [En Touchstone Book, udgivet af Simon & Schuster, 1997], s. 26-27, fremhævelse tilføjet)

Hadith-samler Ibn Maja bekræfter, at mænd har evig erektion i Paradis:

4337. Abu Umama (Allah være tilfreds med ham) berettede, at Allahs Sendebud (Allahs fred og velsignelser være med ham) sagde: "Allah vil ikke optage nogen i Paradiset, uden at Allah, den Mægtige og Herlige, vil gifte ham med 72 koner: 2 vil være fra jomfruerne (haurine) med store øjne, og 70 vil være hans arv fra folket i Helvedesilden (1). Alle vil have en behagelig vagina og han (manden) vil have et seksualorgan, der ikke bøjer sig ned (under samleje)."

Hisham b. Khalid siger: "Ordene 'ud af hans arv (afgift) fra beboere i Ilden'. Mange af disse er mænd, der vil træde ind i Ilden, og beboerne i Paradis vil arve deres koner, ligesom Faraoh's [sic] kone vil blive arvet (af den troende)."

Ifølge al-Zawaid, er dens isnad [rækken af en hadiths videregivere, o.a.] noget kontroversiel. Al-Ajali har erklæret Khalid b. Yazid b. Abi Malik pålidelig, mens Imam Ahmad, Ibn Muin, Abu Dawud, Nasai, Ibn Jarud Sahi, Uqail osv. har erklæret [sic] Ahmad b. Salih al-Misri daif [svag, o.a.].
(Sunan Ibn-I-Majah (Imam Abu Abdullah Muhammad b. Yazid Ibn-I-Maja Al-Qazwini), Engelsk udgave af Muhammad Tufail Ansari [Kazi Publications, Lahore (Pakistan), 1st edition 1995], Chapter NO. XXXIX, "The Description of the Paradise", Volume V, p. 546, fremhævelse tilføjet)

Vore læsere undrer sig måske over, hvad alt dette har at gøre med Maria, mor til vor opstandne Herre og Frelser Jesus Kristus? Her er et citat fra Ibn Kathir, som kan sætte tingene i perspektiv:

"Allahs Sendebud (...) sagde: 'Allah giftede mig i Paradiset med Maria datter af Imran og med Faraos hustru og Moses' søster.' (Tabarani)" (Ibn Kathir, Qisas al-Anbiya [Cairo: Dar al-Kutub, 1968/1388], s. 381- som citeret i Aliah Schleifers Mary The Blessed Virgin of Islam [Fons Vitae; ISBN: 1887752021; July 1, 1998], s. 64, fremhævelse tilføjet)

Ifølge Koranen hedder Marias far Imran [eller Amram]:

”Da Amrams hustru sagde: 'Herre, jeg skænker Dig, hvad der er i mit moderliv, som indviet. Tag imod det fra mig! Du er Den Hørende og Den Vidende.' Da hun var nedkommet med hende, sagde hun: 'Herre, jeg er nedkommet med en pige!' - Og Allah vidste bedst, hvormed hun var nedkommet - 'En dreng er ikke det samme som en pige. Jeg har kaldt hende Maria, og jeg stiller hende og hendes efterkommere under Din beskyttelse mod den bortstenede Satan.'" (Koranen 3:35-36)

Sammenlign:

Fortalt af Said bin Al-Musaiyab:
Abu Huraira sagde: "Profeten sagde: 'Intet barn bliver født, uden at Satan berører det, når det bliver født, hvorpå det begynder at græde højlydt, fordi det blev berørt af Satan, undtagen Maria og hendes søn.'" Derpå sagde Abu Huraira: "Reciter hvis du ønsker: 'og jeg stiller hende og hendes efterkommere under Din beskyttelse mod den bortstenede Satan' (3:36) (Sahih al-Bukhari, Bind 6, Bog 60, Nummer 71)

Fortalt af Abu Huraira:
Profeten sagde: "Når ethvert menneske bliver født. Satan rører det på begge sider af kroppen med sine to fingre, undtagen Jesus, Marias søn, hvem Satan forsøgte at berøre, men det mislykkedes, for han rørte ved moderkagen i stedet." (Sahih al-Bukhari, Bind 4, Bog 54, Nummer 506)

Og:

"Og ligeledes Maria, Amrams datter, som værnede om sin mødom. Så blæste Vi noget af Vor ånd ind i den. Hun troede på sin Herres ord og skrifter; hun var en af de ydmyge." (Koranen 66:12)

Den afdøde iranske islam-forsker, Ali Dashti, skrev:

... Ifølge Cambridge Tafsir henviser ordet thayyebat (enker eller fraskilte) til Faraos hustru Asiya, og ordet jomfruer (abkar) til Jesu mor Maria. Begge venter på at blive gift med Profeten Muhammed i Himlen. (Dashti, 23 Years: A Study of the Prophetic Career of Mohammad [Mazda Publishers, Costa Mesa, CA 1994], s. 138)

Og:

... Det er allerede blevet nævnt, at én koran-kommentar lader "enke" betyde Faraos hustru Asiya og "jomfru" betyde Jesu mor Maria, og erklærer, at begge vil være gift med Profeten i Himlen; da Koranen intet siger om dette, er sætningens eneste betydning, at den illustrerer kommentatorens mentalitet. (Ibid., s. 144)

Der er en note om, hvad Cambridge Tafsir er:

43 Cambridge Universitetsbibliotek er i besiddelse af den tredje del af en persisk Tafsir (Koran-kommentar og -oversættelse), som er et unikt manuskript skrevet af en ukendt forfatter formentlig ca. 1000 e.Kr. og kopieret i 628/1231. Det dækker suraerne 19-114 og er den eneste bevarede del. Det menes at være det ældste værk af sin art på det persiske sprog. Teksten blev trykt af Bonyad-e Farhang-e Iran, Teheran, 1349/1970 (2 bind, red. og introd. af Jalal Matini)

Dette betyder, at Muhammed troede, at han ville blive gift med vor Herres velsignede mor og have samleje med hende i Paradis! En sådan idé ikke alene chokerer kristne, men faktisk udstiller en af denne religions syge perversioner. Vi takker Gud for, at islam ikke er sand, og at Muhammed ikke er Guds profet. Maria vil aldrig blive gift med Muhammed, ej heller vil hun blive gift med nogen anden i Paradis, eftersom Bibelen, Guds sande og rene ord, lærer:

"Jesus svarede dem: 'Denne verdens børn gifter sig og giftes bort, men de, der findes værdige til at komme med i den anden verden og i opstandelsen fra de døde, de hverken gifter sig eller giftes bort. De kan jo ikke mere dø, for de er som engle; de er Guds børn, så sandt de er opstandelsens børn.'" (Lukasevangeliet 20:34-36)
"For Guds rige er ikke mad og drikke, men retfærdighed og fred og glæde i Helligånden." (Romerbrevet 14:17)

I tjeneste for den sande Gud og evigt liv, vor opstandne Herre og Frelser Jesus Kristus, for evigt og altid. Amen. Kom Herre Jesus. Vi elsker dig, du den evige herligheds Herre.




Oversættelse: Bombadillo