Muslimsk forfølgelse af kristne: Maj 2020
Af
Kilde: RaymondIbrahim.com, 29. juni 2020
Udgivet på myIslam.dk: 9. juli 2020
Det ikoniske jernkors, der havde stået på toppen af Pic Saint-Loup,
Frankrig siden 1911
Følgende er blandt de overgreb, som muslimer udsatte kristne for gennem maj måned 2020:
Nedslagtningen af kristne
Nigeria: Fra januar 2020 til midten af maj 2020 massakrerede muslimske terrorister mindst 620 kristne (470 af Fulani-hyrder og 150 af Boko Haram). Ifølge en 14. maj-rapport:
"Militante Fulani-hyrder og Boko Haram (...) har intensiveret deres antikristne vold (...) ved i de første fire og en halv måneder af 2020 at have hakket ikke færre end 620 forsvarsløse kristne til døde og hensynsløst brændt eller ødelagt deres centre for tilbedelse og undervisning. Grusomhederne mod de kristne er sket uhindret og er vokset til et alarmerende højdepunkt, mens landets sikkerhedsstyrker og berørte politiske aktører har kigget den anden vej eller direkte samarbejdet med jihadisterne. Antallet af huse, der er blevet brændt eller ødelagt i perioden, løber op i hundreder; snesevis af kristne tilbedelses- og undervisningscentre har lidt samme skæbne."
Rapporten anfører videre, at siden 2009 er "ikke mindre end 32.000 kristne blevet slagtet af landets vigtigste grupper af jihadister."
Tidligere i år udsendte Christian Solidarity International et "Folkemordsvarsel for Kristne i Nigeria" som reaktion på den "voksende bølge af vold rettet mod nigerianske kristne og andre, der er klassificeret som 'vantro' af islamistiske militante..." For nylig, i en erklæring fra maj, udtrykte Christian Rights Agenda, en anden menneskerettighedsgruppe, bekymring over "den tilsyneladende tavshed af Nigerias præsident, general Muhammadu Buhari, der som øverstbefalende for de væbnede styrker ikke alene har undladt at beskytte de kristne samfund, men også er forblevet tavs om disse drab. Til dato er ingen Fulani-hyrder blevet arresteret og retsforfulgt for drabene, en udvikling, der har bidraget til at gøre dem dristigere." Det er værd at bemærke, at Buhari selv er Fulani-muslim.
I en anden sag tilstod den muslimske mand, der myrdede Michael Nnadi, en 18-årig seminarist på Den Gode Hyrdes Seminarium, fra sin fængselscelle, at han gjorde det, fordi den unge kristne "fortsatte med at forkynde Jesu Kristi evangelium" til sine fangevogtere. Ifølge 3. maj-rapporten: "den første dag Nnadi blev kidnappet (...) lod han ikke [Mustapha Mohammed, hans morder] få fred" på grund af hans utrættelige forkyndelse af Evangeliet. Mohammed "kunne ikke lide den selvtillid, som den unge mand udviste, og besluttede at sende ham til en tidlig grav."
Den Demokratiske Republik Congo: Muslimske krigere fra De Allierede Demokratiske Styrker, der tidligere aflagde troskab til Islamisk Stat (ISIS), dræbte mindst 17 mennesker, muligvis mange flere, i det (95%) kristne afrikanske land. "De affyrede flere skud op i luften," sagde en lokal. "Da indbyggerne flygtede, fangede de nogle af dem og skar dem op med macheter." I slutningen af 2019 myrdede den samme gruppe en præst, efter at han havde nægtet at stoppe med at prædike og at konvertere til islam.
Angreb på kristne kirker, kirkegårde og kors
Grækenland: Muslimske migranter plyndrede en kirke og omdannede den til deres eget toilet. Dette nu offentlige toilet var engang St. Katherina Kirke i Moria, en lille by på øen Lesbos (Lesvos), som er blevet oversvømmet af migranter, der er ankommet via Tyrkiet. "Stanken indenfor er ulidelig," sagde en lokal. "[M]etropolitten i Mytilene er opmærksom på situationen i området; ikke desto mindre ønsker han ikke at tage sig af den af egne grunde." Ifølge rapporten:
"Dette er kun den seneste hændelse. (...) [D]et er blevet ekstremt almindeligt, at græsk-ortodokse kirker bliver vandaliseret og angrebet af illegale indvandrere på Lesbos ....
Som et dybt religiøst samfund er disse angreb på kirker chokerende for det græske folk, og stiller spørgsmålstegn ved, om disse illegale indvandrere, der søger et nyt liv i Europa, er villige til at lade sig integrere og overholde normerne og værdierne i deres nye lande.
Disse fortsatte angreb har i sidste ende gjort befolkningen i Lesbos, der blev nomineret til Nobels Fredspris i 2016, mere og mere frustreret over den uløste situation, der har indskrænket og ændret deres liv, fordi de ikke længere føler sig trygge på deres tidligere næsten kriminalitetsfrie ø."
Andre hændelser på Lesbos inkluderer "afrikanske indvandrere, der latterliggør og hoster efter politiet midt under coronavirus-pandemien, og tusinder af oliventræer, der er blevet ødelagt."
St. Katherina Kirke på øen Lesbos, nu et muslimsk toilet.
Tyrkiet: Den 8. maj forsøgte en mand at sætte ild til en kirke i Istanbul; kirken var blevet angrebet de foregående år, undertiden med hadfyldt graffiti. Da politiet tilbageholdt brandstifteren, sagde han: "Jeg brændte den, fordi de [kristne] bragte coronavirus [ind i Tyrkiet]." I en diskussion af denne hændelse, sagde en anden rapport, at "mindretal i Tyrkiet, såsom armeniere, grækere og syrere [alle kristne] såvel som deres tilbedelsessteder med mellemrum udsættes for had-angreb."
To uger senere, den 22. maj, klatrede en mand i fuldt dagslys over hegnet til en historisk armensk kirke i Istanbul og fortsatte med at rykke dets metalkors af og kaste det til jorden, hvilket blev fanget af overvågningskameraer. Manden, der mere ligner en vestlig "hipster" end en glødende islamist, går op til og stirrer på korset et stykke tid - han ser endda på og poserer for sikkerhedskameraet - før han angriber krucifikset.
Pakistan: Efter fredagsbønnen den 8. maj angreb en væbnet muslimsk hob, der råbte "antikristne slogans", Treenighedens Pinsekirke i Hakeem Pura og forsøgte at sætte ild til den. Kirken, der blev bygget for 22 år siden, blev vanhelliget, og et stort kors samt en del af en mur revet ned. Den muslimske mand bag angrebet havde solgt jord til den voksende kirke et år tidligere, og ville nu have den tilbage. Et kristent øjenvidne sagde, at hoben "flygtede efter at have angrebet murene og korset og udfordret enhver, der turde modsætte sig dem (...). Ikke alene blev korset knust, men også vore hjerter."
I en anden sag beslaglagde og vanhelligede muslimske "jord-tyve" en århundrede-gammel kristen kirkegård og pløjede henover gravene med en traktor. Ifølge 22. maj-rapporten:
"Det kristne samfund dér protesterede efter sigende mod overtrædelsen og forsøgte at stoppe hærværket. Men de blev angiveligt truet med skydevåben. (...) [A]lle de grave, der blev ødelagt, havde kors fastgjort på toppen. (...) [N]ogle af de huse, der var beboet af de kristne, blev revet ned, og folk blev tvunget til at flygte fra deres hjem. Blandt den udbredte diskrimination mod det kristne samfund i Pakistan udsættes de ejendomme, der ejes af minoriteterne, ofte for uretfærdigheder, herunder jord-tyveri og anden kriminalitet. Desuden har de økonomiske forskelle og den religiøse partiskhed ved Pakistans domstole øget den kamp, som de kristne står overfor for at genvinde den tabte jord."
Serbien: Søndag den 31. maj trådte to muslimske migranter ind i St. Alexander Nevsky Kirke i Beograd under gudstjenesten og bestjal flere af de mest ældre kirkegængere. "Der var to af dem. De brød ind i kirken midt under liturgien, og de stjal to punge foruden tre mobiltelefoner," sagde en kirkeleder og tilføjede:
"Da de kom ind i templet, delte de sig, og da folket så, hvad der skete, lykkedes det dem at fange en af dem og fjerne de mobiltelefoner og penge, han stjal. Den anden formåede at flygte. Han tog to punge; i den ene var der 3.500 dinarer, mens der i den anden var 18.000, som var hele pensionen for én kvinde. Vi overleverede denne unge mand til politiet, mens den anden formåede at flygte. Dette er en fornærmelse. Er der noget, der er helligt for de mennesker, såsom liturgi? Forfærdeligt."
Egypten: Den 30. maj 2020 - to dage før præsident Trump anerkendte Den Globale Koptiske Dag - nedrev de egyptiske myndigheder den eneste koptiske kirke i landsbyen Koum al-Farag, selvom den havde stået på stedet i 15 år og tjente 3.000 kristne. Ifølge rapporten:
"Ødelæggelsen af kirken var en straf for den 'forbrydelse' at bygge rum til søndagsskolen (...). Da arbejdet startede, begyndte nogle ekstremistiske muslimer at angribe kristne."
En separat rapport om denne hændelse beretter:
"I henhold til gammel islamisk tradition, eller sædvaneret, forhindres kirker i at blive formelt anerkendt eller at vise kristne symboler, hvis der bygges en moské ved siden af dem."
Myndighederne besluttede at løse dette problem ved at rive kirken ned, hvilket tog en traktor "seks lange timer", huskede en kopter:
"Afgørelsen blev ikke hilst velkommen af de kristne i landsbyen, så de protesterede ved at samles på det sted, der er i besiddelse af dokumenterne. Men politiet og nogle radikale begyndte at fornærme og overfalde de kristne, heriblandt kvinder og børn. Kirkelederen fik så mange slag i ansigtet og på brystet, at han besvimede."
I et separat angreb i de tidlige timer af den 16. maj kastede "en klimaanlægstekniker en Molotov-cocktail inde i Jomfru Maria Kirke i Alexandria." Ifølge rapporten:
"Optagelser fra sikkerhedskameraer førte til hans arrestation. Heldigvis blev ingen skadet ved dette angreb. Forudsigeligt nok lader det til, at anklagemyndigheden [tilstræber] en frifindelse på påstanden om, at gerningsmanden til den religiøse hadforbrydelse også er psykisk syg. Baseret på præcedens er det ekstremt usandsynligt, at denne gerningsmand vil møde nogen konsekvenser af hans forsøg på at sætte ild til en kirke."
Mozambique: Islamiske terrorister angreb et kloster. De fire munke, der boede i det, formåede at skjule sig og komme frem igen uskadte. Imidlertid blev hospitalet, de byggede til en nærliggende landsby, ødelagt af de væbnede muslimer. Ifølge 18. maj-rapporten:
"Kun lidt vides om oprørerne, og indtil for nylig var der tvivl om, hvorvidt de faktisk var islamister, men nu har de hævdet at kæmpe for indførelse af sharialov i det nordlige Mozambique (...). Angrebet på klosteret, der førte til ødelæggelsen af et hospital, som munkene byggede i landsbyen, er det næstværste angreb på et kristent mål, siden urolighederne begyndte. Sidste måned blev en katolsk mission også angrebet, skønt, ligesom her, ingen blev dræbt. Andre samfund har ikke været så heldige, da oprørerne har efterladt sig et spor af død og ødelæggelse i de byer og landsbyer, de har angrebet."
Nigeria: Den 7. maj bombede og ødelagde en helikopter en kirke. Bygningen var på det tidspunkt tom; der blev ikke meldt om tilskadekomne. Ifølge en lokal leder:
"Helikopteren plejede at svæve rundt i området og smide nogle ting. Vi ved ikke, hvad de har smidt, men i går eftermiddags kom helikopteren og smed en bombe. (...) [K]irken tilhørende Guds Forsamling blev ødelagt inklusive en nærliggende bygning (...). Timer efter hændelsen passerede en gruppe på ca. 100 bevæbnede folk gennem landsbyen. Nogle var til fods, mens andre kørte på motorcykler. En af dem bar et flag, der ikke var et nigeriansk flag; en anden person fremsagde nogle besværgelser på arabisk (...). Folk er flygtet fra landsbyen (...). Spørgsmålet er, hvem der var i helikopteren, der smed bomben? (...). Vi er meget bekymrede (...). Hvis det var en fejl begået af sikkerhedstjenesten, burde de komme ud og forklare sig for at dæmpe samfundets frygt."
Algeriet: Fire muslimske vagter med ansvar for at beskytte en kirke, vandaliserede og væltede kirkens statue af Jomfru Maria. Ifølge rapporten:
"[K]apellet Santa Cruz, der er bygget af sten udvundet af bjerget Murdjadjo, som det ligger på, var udsat for et forsøg på tyveri (...). Fire røvere ødelagde angiveligt statuen af Jomfru Maria i et forsøg på at stjæle den. De har også ødelagt andre hellige monumenter på deres vej ...."
Senere blev det imidlertid opdaget, at kapellets fire ansatte vagter selv var de "røvere", der stod bag vanhelligelsen. Rapporten fortsætter:
"Desuden fordømmer det kristne samfund i Algeriet (...) den intimidering, som de troende udsættes for. Mange kristne har fordømt rækken af kirkelukninger på det nationale område. Flere evangeliske foreninger og organisationer har opfordret til at stoppe 'forøgelsen af pres og intimidering fra den algeriske regerings side'."
Iran: Søndag den 17. maj blev en kristen kirkegård stukket i brand kun to dage efter, at gravstedet for de bibelske personer, Ester og Mordokaj, også var blevet brændt - på 72-årsdagen for oprettelsen af Staten Israel. Skaderne på gravstedet - et helligt sted for både jøder og kristne - var angiveligt minimale. Kun få andre oplysninger om den brændte kristne kirkegård er tilgængelige bortset fra videooptagelser, der viser røg, der bølger over dens mure. Et hindu-tempel blev angiveligt også i sat i brand i maj.
Frankrig: Ukendte vandaler skar et ikonisk jernkors ned, der havde stået på toppen af Pic Saint-Loup siden 1911 og var synligt kilometer væk. Ifølge 14. maj-rapporten:
"Mens Europa har oplevet et voksende antal tilfælde af vandalisme og profanering af kristne steder, er de fleste af den slags handlinger sket i Frankrig, hvor kirker, skoler, kirkegårde og monumenter 'bliver vandaliseret, vanhelliget og brændt med et gennemsnit på tre pr. dag', ifølge rapporter, der bygger på regeringsstatistikker."
Selv om identiteten af vandalerne, der er ansvarlige for denne seneste skændsel, er ukendt, ser det ud til, at de vesteuropæiske lande, der har store muslimske migrant-befolkninger oplever en uforholdsmæssig stor stigning i antallet af angreb på kirker og kristne symboler. Ifølge en 2017-undersøgelse af Frankrig - som har den største muslimske befolkning i Europa - steg antallet af "islamistiske ekstremistiske angreb på kristne" med 38%, gående fra 273 angreb i 2015 til 376 i 2016; de fleste skete i juletiden, og "mange af angrebene fandt sted i kirker og andre tilbedelsessteder." Tilsvarende omkring julen 2016 i en tysk region, hvor der lever mere end en million muslimer, blev omkring 50 offentlige kristne statuer (inklusive af Jesus) halshugget og krucifikser knust.
Bortførelse, voldtægt og tvangskonvertering af kristne kvinder
Nigeria: Mellem den 23. marts og den 30. april blev seks unge kristne piger og en ældre gift kvinde kidnappet. "Vi er kede af at fortælle jer om de slag, vi har udkæmpet selv midt under nedlukningen," rapporterede Hausa Kristne Stiftelse den 4. maj, og tilføjede, at den "har arbejdet med følgende tragiske tilfælde af bortførelse og tvungen islamisering på trods af, at nedlukningen har begrænset vores indsats." Rapporten fortsætter:
"Det normale er, at disse piger bliver tvunget ind i et ægteskab og konstant bliver mishandlet seksuelt, fysisk og følelsesmæssigt. Vi gør vort bedste for at redde disse dyrebare liv, men vore bestræbelser er blevet hæmmet af den nuværende regeringspålagte nedlukning, der har sat alt på stand by (...). Den enkle årsag til den uretfærdighed og den forfølgelse, vi udsættes for (...), er vores tro på Kristus Jesus."
To af de unge piger er siden blevet reddet.
Pakistan: Endnu en ung kristen pige blev kidnappet. Ifølge en 2. maj-rapport:
"Søndag den 26. april blev en 14-årig kristen pige (...) bortført af en gruppe bevæbnede muslimske mænd. (...) [D]en kristne piges familie har indgivet politirapport og tigger politiet om at bringe deres slægtning tilbage (...). Myra Shehbaz blev bortført af en gruppe muslimske mænd anført af Muhammad Naqash. Øjenvidner hævder, at Myra blev overfaldet, mens hun søndag eftermiddag var på vej til sit arbejde som husassistent (...). Myras bortførere tvang hende ind i en bil og Myra forsøgte at gøre modstand. (...) [B]ortførerne var bevæbnede og affyrede adskillige skud i luften. (...) [Pigens mor] frygter, at hendes datter vil blive voldtaget, tvangskonverteret til islam, eller endda dræbt. (...) [S]kønsmæssigt 1.000 kvinder og piger fra Pakistans hinduistiske og kristne samfund bliver hvert år overfaldet, bortført, tvangsgift med deres bortfører og tvangskonverteret til islam."
Egypten: I en 22. maj-rapport kom Koptisk Solidaritet - en menneskerettighedsorganisation, der er fokuseret på situationen for Egyptens kristne - med følgende bemærkninger:
"Egyptens oprindelige koptiske kristne fortsætter med at opleve voksende forfølgelse fra regeringens og samfundets side (...). Som illustration er mindst fem koptiske kvinder, inklusive nogle mindreårige, angiveligt blevet kidnappet eller forsvundet i løbet af de sidste par uger, og den egyptiske statssikkerhed har ikke gjort nogen samordnet indsats for at bringe dem tilbage (...). Ranya Abd al-Masih, en koptisk hustru og mor til tre fra en by lige nord for hovedstaden, Cairo (...) forbliver skjult trods protester, herunder fra regionens kirke, der klager over 'myndighedernes totale mangel på reaktion'."
Had mod og misbrug af kristne
Østrig: En lokal avis rapporterede:
"En graffiti, der med rette skaber megen ophidselse. Sætningen: 'Kristne skal dø,' kan ses på togstationen Traisen-Markt. Over den og i samme stil står ordene: 'Allach Akkbar' [sic]. Fjernelsen af graffitien er allerede begyndt og vil koste omkring 500 euro."
Uganda: En muslimsk far brændte sin datter for at være konverteret til kristendommen. Mens hun var på rejse med sin far, en sheik (respekteret ældste) fra det muslimske samfund, hørte Rehema Kyomuhendo, 24, evangeliet og konverterede i hemmelighed. Om natten den 4. maj, mens hun og hendes far opholdt sig hos hendes tante, ringede hun til en kristen kollega: "Da hun delte Kristus med mig, blev jeg så jublende glad," forklarede Rehema senere, "og min far hørte min glæde og vågnede. Han kom rasende fra sit soveværelse og begyndte at banke mig med slag, lussinger og spark." Han råbte også, at han "ville dræbe hende." Han knækkede en gasbeholder, antændte stykkerne med det uspildte brændstof og begyndte at brænde sin datter. Hendes skrig vækkede hendes tante, der beskyttede hende mod sheiken. Sidst rapporteret forventedes det, at Rehema ville få brug for mere end en måneds indlæggelse på grund af "alvorlige forbrændinger på hendes ben, mave, ribbensområde, nær hendes hals og på en del af ryggen". Ingen har "meldt overfaldet til politiet af frygt for, at hendes far måske vil prøve at dræbe hende."
Pakistan: I et andet eksempel på mishandling af kristne i forbindelse med COVID-19, "hævder en islamisk gejstlig, at hans organisation bruger COVID-19-fødevarehjælp til at konvertere ikke-muslimer til islam", ifølge en rapport fra 8. maj. På pakistansk tv pralede den gejstlige af, hvordan en nødlidende kristen mand var kommet for at på hjælp, og "organisationens personale havde tilbudt ham mad mod at konvertere, hvilket han accepterede." Manden blev derefter omdøbt: Muhammad Ramadan, for at udtrykke, at hans konvertering var sket i den muslimske hellige måned. Præsten havde tilføjet, at Muhammad derefter fastede (hvilket er ironisk i betragtning af den sult, der fik ham til at konvertere i første omgang).
Om denne serie
Selv om ikke alle, og slet ikke de fleste, muslimer er involveret, er forfølgelsen af kristne i den islamiske verden på vej til at nå pandemiske proportioner. Derfor blev "Muslimsk forfølgelse af kristne" til for at opsamle nogle - på ingen måde alle - af de tilfælde af forfølgelse, der kommer op til overfladen hver måned. Den tjener to formål:
-
At dokumentere det, som mainstream-medierne ikke fortæller om: Den vanemæssige, hvis ikke kroniske, muslimske forfølgelse af kristne.
-
At vise, at denne forfølgelse ikke er "tilfældig", men systematisk og sammenhængende - at den er rodfæstet i et verdenssyn, der er inspireret af sharia.
Derfor - uanset hvad forfølgelsen handler om, kan den typisk indpasses
et bestemt tema, herunder:
- had til kirker og andre kristne symboler;
- seksuelt misbrug af kristne kvinder;
- tvangskonvertering til islam;
- apostasi- og blasfemilove, der kriminaliserer og dødsdømmer dem, der
"fornærmer" islam;
- tyveri og plyndring som erstatning for jizya (skat, der forventes
betalt af ikke-muslimer);
- den almindelige forventning om, at kristne opfører sig som underkuede
dhimmier eller andenklasses "tålte" borgere; og
- simpel vold og mord.
Undertiden er det en kombination.
Fordi disse beretninger om forfølgelse spænder over forskellige etniske grupper, sprog og lokaliteter - fra Marokko i vest til Indien i øst - må det være klart, at én ting alene binder dem sammen: Islam - hvad enten der er tale om streng håndhævelse af den islamiske sharialov eller den herrefolkskultur [supremacist culture], der er affødt af den.

Raymond Ibrahim, specialist i Mellemøsten og islam,
er en Shillman Fellow ved David Horowitz Freedom Center og en Associate Fellow
ved Middle East Forum.
Hans skrifter publiceres over hele verden og han er bedst kendt for The
Al Qaeda Reader (Doubleday, 2007).
Han gæsteforelæser på universiteter, herunder National Defense
Intelligence College; giver briefinger til statslige organer, såsom U.S.
Strategic Command og Defense Intelligence Agency; og giver ekspertudsagn i islam-relaterede
retssager.
Han har også vidnet for Kongressen om de begrebsmæssige fejl, der
dominerer den amerikanske debat om islam og om den forværrede situation
for Egyptens kristne koptere.
Blandt andre medier, har han optrådt på MSNBC, Fox News, C-SPAN,
PBS, Reuters, Al-Jazeera, CBN og NPR.
Han er desuden forfatter til: Crucified
Again: Exposing Islam's New War on Christians
og den nyeste bog: Sword
and Scimitar, Fourteen Centuries of War between Islam and the West.
(Denne korte biografi er hovedsagelig taget fra Ibrahims egen hjemmeside: RaymondIbrahim.com)
Alle rapporter:
December,
2020
November,
2020
Oktober,
2020
September,
2020
August,
2020
Juli,
2020
Juni,
2020
Maj,
2020
April,
2020
Marts,
2020
Februar,
2020
Januar,
2020
December,
2019
November,
2019
Oktober,
2019
September,
2019
August,
2019
Juli,
2019
Juni,
2019
Maj,
2019
April,
2019
Marts,
2019
Februar,
2019
Januar,
2019
December,
2018
November,
2018
Oktober,
2018
September,
2018
August,
2018
Juli,
2018
Juni,
2018
Maj,
2018
April,
2018
Marts,
2018
Februar,
2018
Januar,
2018
December,
2017
November,
2017
Oktober,
2017
September,
2017
August,
2017
Juli,
2017
Juni,
2017
Maj,
2017
April,
2017
Marts,
2017
Februar,
2017
Januar,
2017
December,
2016
November,
2016
Oktober,
2016
September,
2016
August,
2016
Juli,
2016
Juni,
2016
Maj,
2016
April,
2016
Marts,
2016
Februar,
2016
Januar,
2016
December,
2015
November,
2015
Oktober,
2015
September,
2015
August,
2015
Juli,
2015
Juni,
2015
Maj,
2015
April,
2015
Marts,
2015
Februar,
2015
Januar,
2015
December,
2014
November,
2014
Oktober,
2014
September,
2014
August,
2014
Juli,
2014
Juni,
2014
Maj,
2014
April,
2014
Marts,
2014
Februar,
2014
Januar,
2014
December,
2013
November,
2013
Oktober,
2013
September,
2013
August,
2013
Juli,
2013
Juni,
2013
Maj,
2013
April,
2013
Marts,
2013
Februar,
2013
Januar,
2013
December,
2012
November,
2012
Oktober,
2012
September,
2012
August,
2012
Juli,
2012
Juni,
2012
Maj,
2012
April,
2012
Marts,
2012
Februar,
2012
Januar,
2012
December,
2011
November,
2011
Oktober,
2011
September,
2011
August,
2011
Juli,
2011
Oversættelse: Bombadillo