"Jeg troede aldrig, vi ville møde så meget had"
Muslimsk forfølgelse af kristne: November 2019
Af Raymond Ibrahim
Oversættelse af: "I Never Thought We’d Face This Much Hatred"
Kilde: RaymondIbrahim.com, 17. februar 2020
Udgivet på myIslam.dk: 24. februar 2020

Oprindeligt udgivet af Gatestone Institute


Århundreder-gammel mosaik fra Chora Orthodokse Kirke i Istanbul, som vil blive omdannet til en moské


Nedslagtning af kristne

Syrien: Den 11. november åbnede bevæbnede islamiske mænd ild mod et køretøj, der var kendt for at transportere kristne ledere. To armenske præster, en far og en søn, blev dræbt; en diakon blev alvorligt såret. Islamisk Stat tog ansvaret for mordene på fader Abrahim Petoyan og fader Hovsep Petoyan. Armenierne skulle inspicere reparationer af en armensk katolsk kirke, der tidligere var blevet beskadiget i Deir ez-Zor. "Vi fortsætter med at føle IS' tilstedeværelse," svarede den armenske katolske ærkebiskop Boutros Marayati fra Aleppo, og tilføjede, at Deir ex-Zor "er en meget vigtig by for os, fordi det var dér, mange af vore martyrer blev dræbt, da de flygtede fra det tyrkiske folkemord i 1915. I dag er der ingen armenske katolikker tilbage dér. Tyrkerne er uden tvivl imod, at vi vender tilbage, fordi vores tilstedeværelse ville være en påmindelse om det armenske folkemord."

Tyrkiet: Den 19. november blev den koreanske evangelist Jinwook Kim (41) stukket ned i gaderne i byen Diyarbakir, og døde senere af sine sår. En 16-årig muslim blev senere arresteret. Ifølge rapporten:

"Kim var ankommet til Diyarbakir med sin familie tidligere i år og var præst for et lille samfund af kristne. Overfaldsmanden stak Kim tre gange: to gange i hjertet, én gang i ryggen. Tjenestemænd hævder imidlertid, at hændelsen skete i et forsøg på at stjæle Kims telefon. Lokale troende opfordrer indtrængende myndighederne til at efterforske hændelsen som et mord snarere end et forsøg på afpresning. Kim var gift og havde ét barn, og hans andet forventes at blive født i de kommende dage (...). Han havde boet i Tyrkiet i fem år."

"Dette var ikke bare et røveri; de kom for at dræbe ham," insisterer en anden lokal kristen, der modtog en dødstrussel dagen efter denne hændelse:

"Vi får hele tiden trusler. En broder profeterede for et par dage siden, at de (regeringen) vil sparke disse udlændinge ud og sandsynligvis dræbe et par tyrkiske brødre. De vil skabe kaos. De ved, at jeg prøver at sprede Evangeliet, så de vil måske også forsøge at ramme mig. Dette kan være et tegn."

Etiopien: "To etiopiske præster er blevet halshugget i Sebeta, nær hovedstaden Addis Abeba, under et udbrud af vold mod kristne", der startede, efter at en ledende muslim havde hidset sine tilhængere op mod regeringen pga. en påstået krænkelse af ham. Rapporten tilføjer, at "situationen på jorden er blevet ret udfordrende for kristne, og mange kirker er blevet stukket i brand i år. Der er også en ubekræftet rapport om, at en gruppe kristne er blevet tvunget ud af den overvejende muslimske by Ginir, der ligger ca. 450 km sydøst for hovedstaden."

Nigeria: Muslimske Fulani-hyrder fortsatte deres morderiske angreb på kristne samfund. To hændelser var især bemærkelsesværdige og identiske. Først: I de tidlige timer af 14. november hakkede machete-svingende muslimske angribere fire kristne ihjel, mens de sov fredeligt i deres soveværelser i landsbyen Agban nær Kagoro. Alle de dræbte var landmænd og medlemmer af den lokale kirke. Ti dage senere, omkring kl. 4:30 om morgenen den 24. november, angreb muslimske hyrder Agom, en kristen landsby i den sydlige Kaduna-stats Sanga-land. Dér hakkede de en 87-årig kristen ihjel med macheter og skød en anden kristen i hovedet og dræbte ham på stedet. Begge de dræbte, regelmæssige kirkegængere, havde også ligget sovende i deres hjem.

Cameroun: Den 6. november blev kirken i Moskota [landsby i Camerouns nordligste provins] angrebet af islamiske militante med forbindelse til Boko Haram. Her dræbte de David Mokoni, en pensioneret præst samt en hørehæmmet kristen dreng; en anden præst blev skudt i benet. Bagefter plyndrede de militante kirken og stjal endda præsternes ceremonielle klæder. "Boko Haram har optrappet sine angreb på kristne landsbyer i det nordligste Cameroun i et forsøg på at etablere et islamisk kalifat fra det nordøstlige Nigeria helt til det nordlige Cameroun," siger rapporten. Dette seneste angreb følger efter en "brutal byge af angreb siden slutningen af oktober begået af bander på op til 200 militante, [som] har efterladt otte døde": "Det første af angrebene kom den 30. oktober med plyndringen af seks hovedsageligt kristne landsbyer i Mayo Sava-distriktet (...). Den 31. oktober blev fem mennesker hakket til døde, da militante bevæbnet med økser, knive og trækøller stormede landsbyen Kotserehé. En sjette såret mand døde senere af sine kvæstelser." Rebecca, et vidne, beskrev slagtningen af en dreng i Kotserehé: "Han var en 15-årig teenager. Han sov så dybt i sin seng, at han ikke hørte noget af støjen omkring sig. De huggede øksebladet så dybt ned i hans kranium, at vi måtte bruge en hammer for at få det ud af hans hoved." Mange kristne er blevet fordrevet af disse igangværende angreb og lever i "ekstrem elendighed", tilføjede en anden lokal: "Dette er mere end forfølgelse. Det er en dramatisk situation, der kaster tusinder af familier ud i en frygtelig humanitær krise."

Pakistan: Muslimske bagere myrdede en teenage kristen kollega, og politiet dækker over det, påstod Sarwar Masih, far til Akash Masih, den dræbte 18-årige: "Min søn var ekspert i at bage og lave shawarma og burgere", og hans "ekspertise blev værdsat af kunderne." Som et resultat "blev han udsat for diskrimination og religiøs jalousi på sin arbejdsplads. Han klagede ofte over den ugunstige situation på bageriet, men fortsatte med at arbejde for at hjælpe sin familie." En dag ringede bageriet til faderen og sagde, at hans søn var syg og sendt til et hospital. Sarwar skyndte sig dertil kun for at erfare, at hans søn allerede var død. Da han kontaktede politiet, truede bageriet ham. Politiet reagerede ikke og hævdede, at hans søn havde "begået selvmord", selvom tegn på tortur var synlige på hans nakke og ryg. "Disse er forhalingstaktikker for at svække beviserne mod de skyldige," meddelte Sarwar sidst: "Kristne udsættes for had og diskrimination, selv efter deres død."

Separat: Den 16. november angreb og fordrev en bevæbnet muslimsk menneskehob de kristne familier i en lille landsby i Lahore. En kristen teenage-pige, Sonia Sarwar, blev dræbt, og seks andre blev alvorligt såret under optøjerne. "Angrebet sigtede mod at fortrænge omkring ti kristne familier fra dette område," forklarede Nazir Masih, hvis ben fik skader under angrebet: "Arshad Kambho, en indflydelsesrig muslim, ønsker at få fingre i de kristnes ejendom." Siden 2015 har Kambho forsøgt at stjæle de kristnes jord; han trak dem i retten to gange og to gange dømte retten til de kristnes fordel. "Siden da har Kambho skabt tvister med de kristne for at skade dem og få noget at beskylde dem for," sagde en anden lokal.


Angreb på kristne kirker

Syrien: Den 11. november - samme dag som to armenske præster blev dræbt i en regn af kugler (se ovenfor) - skete tre bilbombninger i byen Qamishli, der har en betydelig kristen befolkning. En af bomberne detonerede i nærheden af en kaldæisk kirke og dræbte mindst seks civile samt beskadigede kirkebygningen; en anden detonerede i nærheden af et assyrisk kristent ejet marked, og en tredje detonerede nær en katolsk skole. Islamisk Stat tog ansvaret for dem alle.

Egypten: Fredag den 1. november udbrød en brand i en koptisk kirke i Shubra. Ifølge rapporten: "Branden startede omkring kl. 8:30 tæt ved kirke-auditoriet i en bygning ved siden af selve kirken. Anba Makary, biskop i South Shubra, fejrede på det tidspunkt messe i stueetagen for personer med handicap. De blev alle sikkert evakueret." I de foregående to uger, i oktober, blev to andre kirker stukket i brand. Politiet konkluderede, at brandene i alle tre tilfælde skyldtes elektriske fejl. Kristne mente noget andet og antydede, at brandstiftelse var årsagen.

I en anden sag beordrede borgerrådet i landsbyen Neda, at St. George Kirke skulle fjerne sit klokketårn i overensstemmelse med islamisk lov. Kirken der frygtede, at dette bare var første advarsel om en nedadgående spiral, der ville ende med lukning, appellerede direkte til præsident Sisi. Ifølge 17. november-rapporten:

"[D]en faktiske opførelse af kirken har været en langsom proces. Den blev oprindeligt påbegyndt i 1911, men fik ikke byggetilladelse før i 2006. Fordi landsbyens kristne er fattige, har opførelsen været langsom. De er bange for, at uden præsidentens indgriben vil landsbyens ekstremister forhindre dem i at fortsætte byggeriet. Kirker er et kontroversielt emne i Egypten, som er et officielt islamisk land. Opførelsen af kirker er stramt reguleret af staten ..."

Pakistan: En muslimsk menneskehob nedrev en mur og hoveddøren til en katolsk kirke i Punjab under påskud af, at den ikke var formelt registreret. Men ifølge kirkemedlemmet Naseer Masih: "Muslimer ønsker ikke kirken i landsbyen, fordi de tænker dårligt om kristne." Rapporten forklarer:

"Den 4. november ankom 50 politibetjente foran [kirke-] porten og spurgte katolikkerne, om de nogensinde havde haft problemer med at bede i kirken. De kristne svarede, at de aldrig havde haft vanskeligheder. I mellemtiden havde en mængde på 60 mennesker samlet sig for at bringe en traktor og hamre. Med traktoren slog de døren ned, hvorefter muslimerne fuldendte ødelæggelsen med hamrene."

Politiet stod ved siden af og så på. "[V]i fik ingen advarsel af politiet før ulykken," sagde Naseer. "Muslimerne gennemførte ødelæggelsen, og politimændene gjorde intet imod dem. Det betyder, at de er på deres side (...). Vi har forberedt alle dokumenterne," tilføjede han, angående lovligheden af den beskedne og nu ødelagte kirke, der blev bygget i 2007.

Tyrkiet: Ifølge en 21. november-rapport: "Tyrkiets Statsråd, landets højeste administrative domstol, har for nylig godkendt at omdanne den historiske græsk-ortodokse Chora Kirke i Istanbul, som i øjeblikket er museum, til en moské":

"Kommentatorer siger, at dette sætter den juridiske præcedens for at omdanne Hagia Sophia, selve symbolet på den byzantinske og ortodokse kristendom, som i øjeblikket også er et offentligt museum, tilbage til en moské (...). Det indre af [Chora-] kirken, der oprindeligt blev bygget som en del af et klosterkompleks udenfor Konstantinopels mure, er dækket med nogle af de ældste og fineste overlevende byzantinske mosaikker og fresker."

Chora-kirkens enestående gamle og overraskende intakte kunstværker blev først skabt i 1315 - over et århundrede før den tyrkiske invasion og erobring af Konstantinopel i 1453 - og inkluderer billeder af f.eks. Josef og Maria (vist ovenfor). Alle disse historisk dyrebare fresker har udsigt til at blive ødelagt ved kirkens omdannelse til en moské.

Frankrig: Søndag den 3. november blev en statue af St. Bernadette i kapellet i St. Florent eremitage i Oberhaslach fundet halshugget. Fordi der efter sigende skændes to kirker hver eneste dag i Frankrig, vækker dette stykke hærværk kun ringe opmærksomhed. Ifølge PI-News blev der i Frankrig registreret 1.063 angreb på kristne kirker eller symboler (krucifikser, ikoner, statuer) alene i 2018. En separat undersøgelse fra januar 2017 afslørede, at "islamistiske ekstremistiske angreb på kristne" i Frankrig - som har en af Europas største muslimske befolkninger - steg med 38 procent fra 273 angreb i 2015 til 376 i 2016; de fleste fandt sted i juletiden, og "mange af angrebene fandt sted i kirker og andre tilbedelsessteder." Ikke overraskende blev sognet, hvor den halshuggede statue blev fundet, udsat for et brandattentat året før.


Almindelig vold mod og mishandling af kristne

Norge: En gruppe muslimer slog, frarøvede og truede med at dræbe en kristen evangelist, hvis han ikke konverterede til islam. Ifølge rapporten: Roar Fløttum "prædikede evangeliet og bad for de syge" den 27. november efter et bønnemøde i den kirke i Trondheim, han kommer i, da han mødte en gruppe muslimske mænd. Under deres samtale gav muslimerne udtryk for, at de havde fysiske smerter og kvæstelser. Fløttum tilbød at bede for dem, de accepterede, og han gjorde det. De sagde, at de fik det bedre og opfordrede ham til at gå med dem og bede for en anden af deres venner, der også led af en fodskade. Fløttum gik med. "De var meget elskværdige og jeg kunne ikke tro, at de ville narre mig," forklarede han senere. De førte ham til en baggård, skubbede ham ned ad en kældertrappe og begyndte at slå og sparke ham i ansigtet. De holdt ham fanget dér i cirka en time, frarøvede ham hans kreditkort og omkring tusind norske kroner (ca. 750 DKK). "Mens de holdt mig dér, truede de mig og sagde, at de ville dræbe mig, hvis jeg ikke konverterede til islam," huskede nordmanden. "De ville have mig til at sige nogle ord på arabisk [sandsynligvis shahadaen: "Der er ingen anden gud end Allah og Muhammed er Allahs sendebud," som, når den siges foran muslimske vidner, gør fremsigeren til muslim]. Jeg var bange og troede faktisk, de ville dræbe mig, for de sagde, at de havde en kniv og ikke ville have vidner."

Egypten: En knivsvingende muslim dolkede en kristen familie - bestående af en mor og hendes to sønner - og efterlod en af sønnerne i en kritisk tilstand. Hændelsen fandt sted om aftenen søndag den 17. november i Minya. Da den muslimske mand så familien sidde udenfor deres hjem, hvilket er sædvane i Egypten, begyndte han at råbe til dem, at de skulle gå tilbage indenfor. Da den ældre søn nægtede, gik manden, der af forskellige blev identificeret som "Ali" eller "Muhammad", til sit nærliggende hjem og vendte tilbage med en kniv. Han langede ud efter familien, stak moderen i hovedet, skar den yngre bror i ansigtet og stak den ældre bror flere gange i maven (billeder her). En anden rapport tilføjer: "Sidste år angreb Mohammed en anden kristen mand med en flækkekniv (...). Han er kendt for at hade kristne." "Vi kan ikke vende tilbage til landsbyen," sagde en af sønnerne sidst. "Lige nu prøver vi at undgå kampe og konflikter med dem. Ekstremisternes familie bor i et hus, ikke langt væk fra os. Vi vil ikke lade dem tilskynde os til at kæmpe mod dem eller noget i den retning. Hvis vi gjorde sådan noget, ville vi miste vores ret til at få ekstremisten straffet. Vi ønsker retshåndhævelse."

Uganda: Den 10. november blev en kristen far til fire små børn forgiftet og næsten dræbt af muslimske slægtninge for at have forladt islam. Ronald Rajab Nayekuliza, 48, var konverteret tidligere og var gået videre med at bygge en kirke og opdrætte svin. Hans brødre, der allerede var vrede over hans konvertering, reagerede med at bygge en moské i nærheden af kirken, mens lokale muslimer regelmæssigt kastede sten mod kirken under søndagsgudstjenesten. Dernæst begyndte hans ældre bror, Anus Wako, at sende truende beskeder: "Dit svineopdræt er imod vores fars tro. Vi kommer fra en muslimsk familie, og vores far tillod ikke opdræt af svin. Mens vores far stadig levede, var du muslim; det var derfor, han gav dig jord at leve på, ikke til opførelsen af kirken. Vores familie er blevet til grin blandt vore muslimske naboer." Så om morgenen den 8. november, fandt Ronald seks af sine smågrise slagtet: "Jeg vidste, det måtte være mine brødre; det bekræftede virkelig min tidligere frygt. Mine brødre havde truet mig med hekseri og havde sendt mig forbandelser fra Allah. Dette har fået mig til at leve i stor frygt for mit og min families liv." To dage senere deltog han i en mindehøjtidelighed for sin far, hvor hans brødre og andre lokale muslimer var samlet. Inden de tog hjem fortalte Ronald sin gravide kone, at "han følte en slags kvalme," sagde hun. "Straks begyndte han at kaste op; så fulgte diarré med feber og klage over mavesmerter." De førte ham i al hast til et hospital, hvor han mistede bevidstheden. Efter at lægerne havde bekræftet, at han var blevet forgiftet med et pesticid, blev politiet sendt til brødrenes hjem: "Da de fire brødre så politibilen, flygtede to af dem," sagde en lokal kristen. "Politiet arresterede to brødre, Anus Wako og Kalipan Waswa, som blev løsladt mod kaution efter fire dage." Ronald brugte mere end en uge på at komme sig på hospitalet. "Min mand har det bedre, men er stadig meget svag, med sløret syn og følelsesløshed i kroppen," fortalte hans kone sidst.

Pakistan: Den 10. november satte muslimske brandstiftere angiveligt ild til et kristent hjem i byen Al-Noor. Vidner så to motorcyklister, der havde deltaget i et islamisk stævne i nærheden, kaste en pakke i nærheden af stedet, hvor huset først kom i brand. "Ilden var ekstremt varm, og smeltede tingene indenfor," forklarede Manzoor Masih, familiens far:

"Det ser ud til, at de brugte et eller andet kemikalie, der forvandlede alle tingene til aske på ingen tid. Ilden beskadigede senge, madrasser, møbler, kufferter, klæder, porcelæn, ventilatorer, computere, UPS-nødstrømsanlægget og hele det elektriske system (...). I de sidste seks måneder har forskellige grupper presset min familie til at forlade dette kvarter og flytte til en kristen bosættelse. Men vi gav aldrig efter for deres trusler (...). Jeg troede aldrig, vi ville møde så meget had for ikke at sælge vort hus. Det er virkelig fortvivlende og skuffende for en kristen, der lever i dette land ..."

Tyrkiet: I november blev det afsløret, at et rekreativt anlæg i byen Dargeçit, omtalt som "Nationens have", er bygget ovenpå gravene af assyriske og armenske kristne, som begge var ofre for folkemordet i 1915, begået af osmannisk Tyrkiet. "Er det nu vore afdødes tur?" spurgte Evgil Türker, formand for Sammenslutningen af De Assyriske Foreninger: "Dette må ikke ske; vi fordømmer det kraftigt (...). Denne begivenhed mindede os naturligvis om fortiden. Der havde været lignende sager i fortiden (...). [D]ette er plyndring. Dette er et bevis på, at afdøde af andre [dvs. ikke-muslimer] ikke respekteres (...). [D]enne mentalitet må stoppes."

Egypten: For at gøre ham tavs, blev en kristen aktivist og blogger på de sociale medier, Ramy Kamel, der offentligt udstillede sine trosfællers situation, arresteret og falsk anklaget for "terrorisme". Som reaktion udsendte Den Amerikanske Kommission for International Religionsfrihed (USCIRF) en erklæring, i hvilken den "kraftigt fordømmer" Egyptens behandling af Ramy Kamel:

"Ramy Kamel er aktivist og et fremtrædende medlem af Maspero Ungdomsforening, der arbejder for fulde borgerrettigheder til Egyptens koptiske kristne samfund og dokumenterer overgreb mod dets medlemmer. Den 23. november stormede betjente fra Det Nationale Sikkerhedsagentur hans hjem, konfiskerede hans mobiltelefon, bærbare computer og andre ejendele, der var knyttet til hans forsvarskamp, og tog ham i forvaring. En dag senere annoncerede Den Øverste Statssikkerhedsadvokat en række falske anklager mod Kamel, herunder medlemskab af en terrororganisation, spredning af falske oplysninger og forstyrrelse af den offentlige orden."

USCIRF's næstformand Nadine Maenza uddybede:

"USCIRF opfordrer den egyptiske regering til øjeblikkeligt at løslade Ramy Kamel fra anholdelsen og fjerne de urimelige anklager mod ham. Hans arrestation rejser tvivl om ægtheden af Egyptens løfter om at arbejde for større religionsfrihed; Egypten kan ikke love forbedrede rettigheder og friheder for koptere og andre ikke-muslimske samfund, og samtidig bringe falske anklager mod de af dets egne borgere, der arbejder for at fremme de samme reformer."

USCIRF-erklæringen afsluttes med relevant baggrundsinformation:

"Egyptens koptiske kristne repræsenterer det største største ikke-muslimske samfund i Mellemøsten, og udgør sandsynligvis 10-15 procent af landets befolkning på over 100 millioner. På trods af deres integrerede rolle i egyptisk samfund og historie har de længe været udsat for diskrimination og periodisk vold på grund af deres tro. I sin årlige rapport for 2019 fandt USCIRF, at selvom den egyptiske regering har gjort visse beskedne fremskridt i retning af legalisering af uformelle kirker rundt om i landet og forbedring af den offentlige diskurs om koptiske rettigheder, har den kun taget få skridt i retning af systematisk forbedring af betingelserne religionsfrihed for udsatte kristne befolkninger, især i landdistrikterne."

Pakistan: Den eneste kristne journalist, der er registreret i Lahore Presseklub, trak sig endeligt tilbage efter år med chikane og diskrimination fra hendes muslimske kollegers side. Gonila Gill, 38, har siden 2002 dækket forfølgelsen af mindretallene. I 2014 giftede hun sig med en muslimsk journalist, mens hun forblev kristen. Chikanen begyndte for alvor kort derefter. Hendes kolleger "fortalte mig, at jeg aldrig ville blive gravid, før jeg konverterede," mens hendes mand blev beskyldt for at være en "vantro". Til sidst sagde hun op, "på grund af den mentale tortur, som hendes kolleger udsatte hende for ved ikke at konvertere til islam", bemærker en rapport fra 19. november. "I en udtalelse til medierne sagde Gill, at folk er nederdrægtige, men uanset hvad, vil hun ikke tabe troen på sin religion."




Om denne serie

Selv om ikke alle, og slet ikke de fleste, muslimer er involveret, er forfølgelsen af kristne i den islamiske verden på vej til at nå pandemiske proportioner. Derfor blev "Muslimsk forfølgelse af kristne" til for at opsamle nogle - på ingen måde alle - af de tilfælde af forfølgelse, der kommer op til overfladen hver måned. Den tjener to formål:

  1. At dokumentere det, som mainstream-medierne ikke fortæller om: Den vanemæssige, hvis ikke kroniske, muslimske forfølgelse af kristne.

  2. At vise, at denne forfølgelse ikke er "tilfældig", men systematisk og sammenhængende - at den er rodfæstet i et verdenssyn, der er inspireret af sharia.

Derfor - uanset hvad forfølgelsen handler om, kan den typisk indpasses et bestemt tema, herunder:
- had til kirker og andre kristne symboler;
- seksuelt misbrug af kristne kvinder;
- tvangskonvertering til islam;
- apostasi- og blasfemilove, der kriminaliserer og dødsdømmer dem, der "fornærmer" islam;
- tyveri og plyndring som erstatning for jizya (skat, der forventes betalt af ikke-muslimer);
- den almindelige forventning om, at kristne opfører sig som underkuede dhimmier eller andenklasses "tålte" borgere; og
- simpel vold og mord.
Undertiden er det en kombination.

Fordi disse beretninger om forfølgelse spænder over forskellige etniske grupper, sprog og lokaliteter - fra Marokko i vest til Indien i øst - må det være klart, at én ting alene binder dem sammen: Islam - hvad enten der er tale om streng håndhævelse af den islamiske sharialov eller den herrefolkskultur [supremacist culture], der er affødt af den.




Raymond Ibrahim, specialist i Mellemøsten og islam, er en Shillman Fellow ved David Horowitz Freedom Center og en Associate Fellow ved Middle East Forum.
Hans skrifter publiceres over hele verden og han er bedst kendt for The Al Qaeda Reader (Doubleday, 2007).
Han gæsteforelæser på universiteter, herunder National Defense Intelligence College; giver briefinger til statslige organer, såsom U.S. Strategic Command og Defense Intelligence Agency; og giver ekspertudsagn i islam-relaterede retssager.
Han har også vidnet for Kongressen om de begrebsmæssige fejl, der dominerer den amerikanske debat om islam og om den forværrede situation for Egyptens kristne koptere.
Blandt andre medier, har han optrådt på MSNBC, Fox News, C-SPAN, PBS, Reuters, Al-Jazeera, CBN og NPR.

Han er desuden forfatter til: Crucified Again: Exposing Islam's New War on Christians
og den nyeste bog: Sword and Scimitar, Fourteen Centuries of War between Islam and the West.

(Denne korte biografi er hovedsagelig taget fra Ibrahims egen hjemmeside: RaymondIbrahim.com)






Alle rapporter:

December, 2020
November, 2020
Oktober, 2020
September, 2020
August, 2020
Juli, 2020
Juni, 2020
Maj, 2020
April, 2020
Marts, 2020
Februar, 2020
Januar, 2020
December, 2019
November, 2019
Oktober, 2019
September, 2019
August, 2019
Juli, 2019
Juni, 2019
Maj, 2019
April, 2019
Marts, 2019
Februar, 2019
Januar, 2019
December, 2018
November, 2018
Oktober, 2018
September, 2018
August, 2018
Juli, 2018
Juni, 2018
Maj, 2018
April, 2018
Marts, 2018
Februar, 2018
Januar, 2018
December, 2017
November, 2017
Oktober, 2017
September, 2017
August, 2017
Juli, 2017
Juni, 2017
Maj, 2017
April, 2017
Marts, 2017
Februar, 2017
Januar, 2017
December, 2016
November, 2016
Oktober, 2016
September, 2016
August, 2016
Juli, 2016
Juni, 2016
Maj, 2016
April, 2016
Marts, 2016
Februar, 2016
Januar, 2016
December, 2015
November, 2015
Oktober, 2015
September, 2015
August, 2015
Juli, 2015
Juni, 2015
Maj, 2015
April, 2015
Marts, 2015
Februar, 2015
Januar, 2015
December, 2014
November, 2014
Oktober, 2014
September, 2014
August, 2014
Juli, 2014
Juni, 2014
Maj, 2014
April, 2014
Marts, 2014
Februar, 2014
Januar, 2014
December, 2013
November, 2013
Oktober, 2013
September, 2013
August, 2013
Juli, 2013
Juni, 2013
Maj, 2013
April, 2013
Marts, 2013
Februar, 2013
Januar, 2013
December, 2012
November, 2012
Oktober, 2012
September, 2012
August, 2012
Juli, 2012
Juni, 2012
Maj, 2012
April, 2012
Marts, 2012
Februar, 2012
Januar, 2012
December, 2011
November, 2011
Oktober, 2011
September, 2011
August, 2011
Juli, 2011




Oversættelse: Bombadillo