Muslimsk forfølgelse af kristne: Marts 2017
Slagtede kristne ”et nyttigt mål”?
Af Raymond Ibrahim
Oversættelse af: Muslim Persecution of Christians: March, 2017
Kilde: RaymondIbrahim.com, 17. juli 2017
Udgivet på myIslam.dk: 30. juli 2017

Oprindeligt udgivet af Gatestone Institute

Væksten i den ofte dødbringende forfølgelse af kristne i muslimske områder, har fået mange kristne ledere til at appellere om hjælp. Canon Andrew White - den fremtrædende præst kendt som ”Sognepræsten fra Bagdad” - fortalte Fox News i marts: ”Hvis der er noget jeg kan fortælle amerikanerne, så er det, at jeres medbrødre og -søstre lider, de er desperate efter hjælp,” sagde han. ”Og det er ikke bare et spørgsmål om at bede for fred. De har brug for en masse - fødevarer, penge, tøj, alt. De har brug for alt.”

White gik også så vidt som at sige, at kristendommen i Irak, hvor den har hørt til siden apostlenes dage, er færdig.

Som Fox News meddelte:

"For tredive år siden var der ca. 1,4 millioner kristne i Irak. Antallet svandt ind til omkring 1 million efter Saddam Husseins fald i 2003, og for et år siden blev det anslået, at der var mindre end 250.000 tilbage. Antallet er fortsat med at falde, fordi familier flygter, og i dag er selv omtrentlige tal svære at opnå.”

Ifølge en rapport fra Vatican Radio, reagerede den nigerianske katolske biskop Joseph Bagobiri på "[de muslimske] Fulani-kvæghyrders seneste grusomheder (...), hvilket har resulterer i tusindvis af kristnes død og ødelæggelse af ejendom for millioner af naira i værdi,” ved at opfordre alle kristne trosretninger til at at indføre foranstaltninger mod den ”systematiske udryddelse af kristendommen i den nordlige del af Nigeria.”

Én kilde sagde, at i et af disse angreb, fik to af ofrene ”deres øjne plukket ud.” En overlevende fra et andet sagde: "Det sørgelige er, at disse Fulani'er har angrebet vore samfund, og ingen gør noget ved det.”

I en kommentar til de "rædselsvækkende angreb" på koptiske kristne i Egypten fra december 2016 og marts 2017 - under hvilke 40 ”uskyldige børn, kvinder og mænd fik deres liv brutalt og tragisk afsluttet uden anden grund, end at de var kristne" - sagde den koptiske biskop Anba Angaelos fra Storbritannien, at nedslagtningen er ”sket stort set ubemærket af det internationale samfund.” Han fortsatte:

"I vores hastigt pulserende verden, der er fyldt med så mange nyheder om tragedie, krig og død, bliver grusomheder alt for let til 'hændelser', og individer, som lider under dem, til ren statistik, der meget hurtigt skubbes til side af den næste store nyhed. I gerningsmændenes øjne, er de et nyttigt mål, og i verdens øjne, bliver de et beklageligt fænomen; men hvad der rent faktisk bliver efterladt er traumatiserede individer, familier og samfund, der har mistet deres kære, mens de lever videre i bevidstheden om selv at være mål."

En rapport udgivet i begyndelsen af 2017 af Åbne Døre - en ikke-konfessionel mission, der støtter forfulgte kristne i over 60 lande - afslører:

  • "Islamisk ekstremisme" er fortsat den dominerende kraft i forfølgelsen af kristne i 40 af de 50 værste lande;

  • Ni ud af de 10 lande, der er værst for kristne at opholde sig i, har muslimsk flertal (med Nordkorea som den eneste ikke-islamiske undtagelse);

  • I de 21 (hvoraf 18 er overvejende muslimske) værste lande for kristne, ”oplever 100 procent af de kristne forfølgelse”;

  • 1.329 kirker er blevet angrebet, beskadiget eller ødelagt, for det meste i overvejende muslimske lande;

  • Det muslimske Somalia er nu det næstværste land for kristne, der bliver henrettet øjeblikkeligt, hvis deres tro bliver opdaget, eller endda hvis der går rygter om den;

  • I Nigeria - hvor flere kristne er blevet dræbt af muslimer end i måske noget andet land - steg antallet af drab med 62 procent;

  • Det land, hvor de mest voldelige og seksuelle overgreb på kristne finder sted - det overvejende muslimske Pakistan - gik frem til fjerdepladsen på listen over de værste lande for kristne.

Beretningerne om udbredt muslimsk forfølgelse af kristne, der dukkede op i marts måned, omfatter, men er ikke begrænset til, følgende:


Muslimsk nedslagtning af kristne

Nigeria: En kristen mor og hendes tre børn - i alderen fire, fem og ni - blev ”hakket ihjel af ukendte gerningsmænd i en kirkes lokaler” i den overvejende muslimske delstat Lagos. Hændelsen indtraf omkring kl. 3 om morgenen, "da kvinden og hendes børn var gået til 'Det Hellige Land'-delen af det nigerianske kirkesamfund: Cherubim og Seraphim (C&S). Deres lig blev opdaget ”i en blodpøl af nogle kirkegængere,” der ankom til kirken senere om morgenen. De tre børn døde inde i kirken. Deres mor døde en time efter, at hun havde fundet vej til hospitalet. Politiet sagde, at de stadig søgte et motiv.

Somalia: Mordere afsendt af den militante islamiske gruppe Al-Shabaab - "Ungdommen" - trængte om natten ind i hjemmet tilhørende en hemmelig kristen familie og myrdede den 35-årige hustru og mor sammen med hendes 11-årige søn, mens de sov. Den 38-årige ægtemand og far blev skudt i brystet og overlevede. Hans tre andre mindreårige børn flygtede gennem husets bagdør og overlevede også. Ifølge manden i huset, råbte de fire bevæbnede mænd ”Allahu Akbar” [”Gud er stor”] og sagde, at de ”ikke kan tillade besmittelse af vores religion med en fremmed, vestlig religion.”

Somalia er almindeligt anset for at være det næstværste land for kristne at leve i. Dér kan den blotte mistanke eller anklage om, at nogen i hemmelighed lever som en kristen, føre til offentlig henrettelse.

Pakistan: Efter at have nægtet at arbejde om søndagen, hvilket hans muslimske arbejdsgiver forlangte af ham, blev en 20-årig kristen sanitetsarbejder dræbt, da han blev beskudt af to gerningsmænd, der kørte forbi på motorcykler. Offerets families advokat sagde, at arbejdsgiveren havde advaret arbejderen om, at det ville få "alvorlige konsekvenser” for ham, hvis han ikke gav efter, og truede med at ”afskære hans ben og gennemhulle hans krop med kugler” for at trodse hans ordre. "Mange muslimer har svært ved at acceptere afvisning fra en 'laverestående' kristen," sagde en kristen rettighedsaktivist. ”Det er ikke første gang, at en kristen sanitetsarbejder er blevet dræbt eller udsat for vold for at nægte at efterkomme urimelige krav fra personer tilhørende det muslimske flertal.”


Muslimske angreb på kristne missionærer og ”frafaldne”

Filippinerne: En 70-årig irsk nonne boende på øen Mindanao – der er berygtet for sin separatistiske og ekstremistiske muslimske befolkning - blev angrebet af en maskeret voldsmand, der bankede hende så hårdt, at hun måtte opereres. Søster Kathleen Melia, der har tjent filippinerne i mere end 30 år, var ved at låse op for sit kloster den 1. marts, da en maskeret mand dækkede hendes mund med sin hånd, og begyndte at slå hende.

Uganda: En muslim der opdagede, at hans 21-årige datter var konverteret til kristendommen, bankede hende og smed hende ud af huset. Da hun flygtede til sin præst for at komme i sikkerhed, kontaktede hendes far politiet og beskyldte kirkelederen - en gift mand og far-til-seks - for at have bortført hende og gjort hende til et "menneskeoffer”. Politiet anholdt straks præsten, en tidligere muslim og velkendt sheik, der konverterede til kristendommen i 2003. Siden da har han mistet sit job; hans første kone forlod ham; hans udvidede familie bankede og forstødte ham; en tante forsøgte at forgifte ham med insekticid; og under ét af flere islamiske angreb på hans hjem blev en af hans døtre dræbt. Under sin afhøring, forklarede præsten, at den pige, han angiveligt skulle have "ofret”, ikke alene stadig var i live, men også var i færd med at tage et kursus i skræddersyning. Da hun blev opsøgt af politiet, bekræftede den unge kvinde hendes præsts version af begivenhederne og sagde, at hendes far havde svoret at ”kæmpe hårdt indtil vi ødelægger alt [hvad præsten] gør.”

Iran: To kristne konvertitter, en mor og søn, blev arresteret i deres hjem og ført til et ukendt sted. Under razziaen blev bibler og andre bøger om kristen teologi konfiskeret.

En anden konvertit til kristendommen, der har været fængslet siden 2013 for at arbejde i en huskirke og et børnehjem, er blevet nægtet akut lægebehandling af en hjertefejl, ”drastisk” vægttab, svækkelse og depression.

En 5-års fængselsdom afgivet til en kristen konvertit - for angiveligt at ”danne en gruppe for at forstyrre den nationale sikkerhed” - blev stadfæstet af Den Revolutionære Domstol. Men menneskerettighedsaktivister involveret i hans sag siger, at fangen ”er i fængsel alene pga. hans [kristne] overbevisninger.”

Malaysia: En præst anklaget for at forsøge at omvende muslimer til kristendommen - en forbrydelse i Malaysia - blev bortført under, hvad der på optagelser fra et overvågningskamera ser ud til som et professionelt job, og frygtes død, fordi ingen løsepenge er blevet krævet, og ingen har reageret på familiens tilbud om belønning til enhver, der kommer med oplysninger i sagen.


Muslimske angreb på kirker

Den Centralafrikanske Republik: Muslimske konvertitter til kristendommen blev angrebet af en muslimsk pøbel, mens de holdt gudstjeneste ved en centralafrikansk kirke. Svingende med sværd og jernstænger, råbte pøbelen "Allahu Akbar" ["Allah er den største"], mens de ødelagde kirken og rev dens tag af. Dernæst dolkede de præsten og gennembankede medlemmer af menigheden. Dette var ét af mindst tre muslimske angreb på kirker i Den Centralafrikanske Republik mellem januar og marts i 2017.

Indonesien: Regeringen lukkede tre kirker, to protestantiske og én katolsk, med den begrundelse, at den ”ikke kan garantere deres sikkerhed” efter trusler fra en radikal muslimsk gruppe. ”Vi kæmper for vores ret til gudsdyrkelse,” klagede en kirkeleder. Muligvis opmuntret af regeringens indgreb, demonstrerede hundreder af muslimer foran Santa Clara Kirke i Bekasi, og opfordrede borgmesteren til at tilbagekalde kirkens tilladelser. Efter at borgmesteren havde sagt, at han ikke ville gøre det, "selv ikke hvis jeg skulle blive skudt”, kastede demonstranter sten og flasker mod politiet, og forsøgte at tvinge sig vej ind i kirken. Politiet brugte tåregas for at sprede hoben. Denne vold er en del af en efter sigende voksende intolerance, især mod kristne, i Indonesien.

Irak: En kirke i Mosul blev forvandlet til en base for det religiøse politi af Islamisk Stat, der vanhelligede den med islamisk graffiti og beskadigede stenkorset over dens hoveddør. Ifølge en rapport fra NDTV:

”Ikke et eneste krucifiks, eller statue af Jesus Kristus eller Jomfru Maria, har overlevet i bygningens skib, hvorfra alle tegn på kristendom metodisk er blevet fjernet (...). Terrorister har kradset deres krigsnavne på kirkens vægge, og en stor lysekrone er blevet smidt i gården.”

Kuwait: En muslimsk mand klædt i traditionel thobe og bevæbnet med en lang køkkenkniv, brasede ind i en katolsk kirke i Kuwait By under en messe gik lige hen til den tjenestegørende præst, og forlangte ”at se paven”. Derefter gik han på podiet og ”forsøgte at tage mikrofonen fra præsten,” hedder det i rapporten. Flere kirketjenere formåede at få ham ud af kirkens lokaler og at overlevere ham til politiet, som altid er stationeret udenfor kirken i messetiderne. De kuwaitiske myndigheder erklærede senere, at manden ”har psykiske problemer” og ”nægtede at være involveret i nogen terrororganisation eller nogen trussel mod kirken eller dens medlemmer.”


Muslimsk diskrimination og fjendtlighed mod kristne

Egypten: På en travl gade, i fuldt dagslys, chikanerede en muslimsk mand en kristen kvinde seksuelt og forsøgte at skære halsen over på hende. Forbipasserende greb ind og fastholdt gerningsmanden indtil myndighederne kom. Kvinden blev hurtigt kørt til et hospital og overlevede.

I en anden sag erfarede broderen til en 18-årig kristen pige, der blev bortført tidligere på året, at hans søster havde fået en ny muslimsk identitet og blev tilbageholdt af sikkerhedstjenesten. Da familien henvendte sig til den nationale sikkerhedstjenestes hovedkvarter og krævede at hun blev løsladt, nægtede myndighederne kendskab til hendes opholdssted. Da familie og venner gik over til at protestere og synge kristne salmer, reagerede politiet med vold, hvorved adskillige deltagere blev såret.

Nigeria: Ifølge en artikel i The Christian Post bliver kristne, der er fordrevet pga. islamiske angreb begået af Boko Haram-terrorister, nægtet mad og livsvigtig bistand i lejre, der er drevet af lokale muslimske organisationer. Så mange som 1,8 millioner mennesker i Nigeria har i dag udsigt til sult. Biskop William Naga, der flygtede fra sit hjem i Borno, sagde: "De vil give mad til flygtningene, men hvis du er kristen, vil de ikke give dig mad. De vil åbent fortælle dig, at nødhjælpen ikke er for kristne." En menneskerettighedsaktivist uddybede:

"Kristne bliver ofte skubbet bagerst i køen. Da muslimer udgør flertallet dér - og tilmed er ikke-ekstremistiske muslimer - vil nogle af deres naboer typisk få særbehandling af dem, der uddeler mad og bistand, på grund af deres muslimske tro."

Pakistan: En muslimsk familie anklagede usandt deres 15-årige kristne tjenestepige og hendes far for at stjæle, efter at pigen blev syg med blindtarmsbetændelse og ikke kunne arbejde, før hun var kommet til kræfter. Faderen og datteren blev anholdt og kæmper nu en juridisk kamp for at bevise deres uskyld.

En officiel pakistansk job-annonce for gadefejere der forlanger, at ansøgeren skal være hindu, kristen eller shia - alt andet end fra den dominerende sunni-muslimske befolkning - illustrerer den måde, hvorpå minoriteter forhindres i at tjene til dagen og vejen. Da minoritetsgrupperne protesterede, reagerede embedsmænd ved at sige, at ordet ”shia” var tilføjet ved en fejltagelse, da de stadig betragtes som muslimer.

En pakistansk anklager har efter sigende presset kristne - der står foran en retssag om lynchning af to mænd, der mistænkes for at have bombet to kirker - til at konvertere til islam til gengæld for deres frifindelse. En advokat sagde, at anklagemyndigheden har brugt denne taktik før, men at den "bare blev ignoreret."

USA: En andetårs-studerende på Rollins College i Florida blev suspenderet for at udfordre en muslimsk professors påstand om, at Jesu korsfæstelse aldrig fandt sted, og at hans disciple aldrig troede, at han var Gud. Efter hændelsen, i et kursus under Middle East Humanities, blev denne top-studerende givet dumpekarakter for en større opgave. Da han konfronterede professoren om dette, indgav hun en klage til skolen, hvori hun hævdede, at han fik hende til at føle sig "utryg".

Den studerende fortalte, at professoren en dag ledte en diskussion om sharia-lovens anvendelse, hvorunder en muslim i klassen sagde, at bøsser og ægteskabsbrydere burde halshugges. Der blev ikke skredet ind mod denne person.

En uge efter at den studerende havde kontaktet en advokat, blev hans suspension ophævet.




Om denne serie

Selv om ikke alle, og slet ikke de fleste, muslimer er involveret, er forfølgelsen af kristne i den islamiske verden på vej til at nå pandemiske proportioner. Derfor blev "Muslimsk forfølgelse af kristne" til for at opsamle nogle - på ingen måde alle - af de tilfælde af forfølgelse, der kommer op til overfladen hver måned. Den tjener to formål:

  1. At dokumentere det, som mainstream-medierne ikke fortæller om: Den vanemæssige, hvis ikke kroniske, muslimske forfølgelse af kristne.

  2. At vise, at denne forfølgelse ikke er "tilfældig", men systematisk og sammenhængende - at den er rodfæstet i et verdenssyn, der er inspireret af sharia.

Derfor - uanset hvad forfølgelsen handler om, kan den typisk indpasses et bestemt tema, herunder:
- had til kirker og andre kristne symboler;
- seksuelt misbrug af kristne kvinder;
- tvangskonvertering til islam;
- apostasi- og blasfemilove, der kriminaliserer og dødsdømmer dem, der "fornærmer" islam;
- tyveri og plyndring som erstatning for jizya (skat, der forventes betalt af ikke-muslimer);
- den almindelige forventning om, at kristne opfører sig som underkuede dhimmier eller andenklasses "tålte" borgere; og
- simpel vold og mord.
Undertiden er det en kombination.

Fordi disse beretninger om forfølgelse spænder over forskellige etniske grupper, sprog og lokaliteter - fra Marokko i vest til Indien i øst - må det være klart, at én ting alene binder dem sammen: Islam - hvad enten der er tale om streng håndhævelse af den islamiske sharialov eller den herrefolkskultur [supremacist culture], der er affødt af den.




Raymond Ibrahim, specialist i Mellemøsten og islam, er en Shillman Fellow ved David Horowitz Freedom Center og en Associate Fellow ved Middle East Forum.
Hans skrifter publiceres over hele verden og han er bedst kendt for The Al Qaeda Reader (Doubleday, 2007).
Han gæsteforelæser på universiteter, herunder National Defense Intelligence College; giver briefinger til statslige organer, såsom U.S. Strategic Command og Defense Intelligence Agency; og giver ekspertudsagn i islam-relaterede retssager.
Han har også vidnet for Kongressen om de begrebsmæssige fejl, der dominerer den amerikanske debat om islam og om den forværrede situation for Egyptens kristne koptere.
Blandt andre medier, har han optrådt på MSNBC, Fox News, C-SPAN, PBS, Reuters, Al-Jazeera, CBN og NPR.

Han er forfatter til den nye bog: Crucified Again: Exposing Islam's New War on Christians

(Denne korte biografi er taget fra Ibrahims egen hjemmeside: RaymondIbrahim.com)






Alle rapporter:

Marts, 2017
Februar, 2017
Januar, 2017
December, 2016
November, 2016
Oktober, 2016
September, 2016
August, 2016
Juli, 2016
Juni, 2016
Maj, 2016
April, 2016
Marts, 2016
Februar, 2016
Januar, 2016
December, 2015
November, 2015
Oktober, 2015
September, 2015
August, 2015
Juli, 2015
Juni, 2015
Maj, 2015
April, 2015
Marts, 2015
Februar, 2015
Januar, 2015
December, 2014
November, 2014
Oktober, 2014
September, 2014
August, 2014
Juli, 2014
Juni, 2014
Maj, 2014
April, 2014
Marts, 2014
Februar, 2014
Januar, 2014
December, 2013
November, 2013
Oktober, 2013
September, 2013
August, 2013
Juli, 2013
Juni, 2013
Maj, 2013
April, 2013
Marts, 2013
Februar, 2013
Januar, 2013
December, 2012
November, 2012
Oktober, 2012
September, 2012
August, 2012
Juli, 2012
Juni, 2012
Maj, 2012
April, 2012
Marts, 2012
Februar, 2012
Januar, 2012
December, 2011
November, 2011
Oktober, 2011
September, 2011
August, 2011
Juli, 2011




Oversættelse: Bombadillo