Muslimsk forfølgelse af kristne: Maj 2016
Kristne som 'skydeskive'
Af Raymond Ibrahim
Oversættelse af: Muslim Persecution of Christians: May, 2016
Kilde: RaymondIbrahim.com, 29. august 2016
Udgivet på myIslam.dk: 9. september 2016

Flere rapporter om den brutale behandling, som kristne og andre minoriteter måtte tåle i hænderne på Islamisk Stat (IS), dukkede op i løbet af maj. En beretning fortalte om et par, der en dag, efter at deres børn var blevet bortført af IS-militante, åbnede deres hoveddør og fandt en plasticpose på dørtrinnet. Den indeholdt kropsdele af deres døtre og en video med scener, hvor de bliver brutalt tortureret og voldtaget.

En anden kristen mor fra Mosul besvarede en ringen på døren for at finde IS-jihadister, der krævede, at hun forsvandt eller betalte jizya (beskyttelsespenge afkrævet besejrede kristne og jøder, ifølge Koranen 9:29). Kvinden bad om et par sekunder, da hendes datter var i brusebad, men jihadisterne nægtede at give hende denne tid. De satte ild til huset; hendes datter blev brændt levende. Pigen døde i sin mors arme; hendes sidste ord var: "Tilgiv dem."

Islamisk Stat halshuggede efter sigende en anden kristen leder den 18. februar. Ingen medier rapporterede det bortset fra en italiensk avis i maj måned: "Der er pålidelige rapporter om, at fader Yacob Boulos, blev halshugget af terrorgruppens militante, efter han havde bedt ved sin kirkes alter. Han blev straffet for sin tro."

Ifølge en anden rapport: "I endnu et rystende eksempel fra folkemordet på kristne og andre religiøse mindretal i Mellemøsten, trængte en gruppe fra Islamisk Stat (IS) den 12.-13. maj ind i en by i nærheden af byen Hama i Syrien, befolket udelukkende af kristne og alawitter, og dræbte et endnu ukendt antal mænd, kvinder og børn. Mænd blev halshugget, mens kvinder blev voldtaget og derefter myrdet. Mange børn blev også dræbt. Det er endnu ikke klart præcist hvor mange mennesker, der blev dræbt. "

En lokal kristen leder sagde: "Hvor er Vestens ledere, Ban Ki-Moon (generalsekretær for De Forenede Nationer), EU, WHO (Verdenssundhedsorganisationen), og andre kristne organisationer? Hvor længe kan mit land holde ud? Vi bærer ikke våben, men vi smelter som et lys! Er det muligt for vores stemme at nå ud til alle andre?"

Fader Douglas Bazi, en irakisk præst, som blev kidnappet af IS i 2006, men senere undslap, fortalte om sine oplevelser som fange: "De ødelagde min bil, de sprængte min kirke i luften foran mig. Jeg blev skudt med en AK-47 i mit ben. Kuglen sidder der stadig. Og jeg [er] blevet kidnappet i ni dage. De smadrede min næse og mine tænder med en hammer. Og de brækkede en af mine ryghvirvler."

Han blev løsladt efter hans kirke betalte hans løsepenge, men måtte til sidst flygte fra regionen efter fortsatte forfølgelser fra IS's side. "At være kristen i Irak, det er en umulig mission," sagde fader Bazi og tilføjede: "Men alligevel, jeg er faktisk ikke overrasket, når de angriber mit folk. Jeg er overrasket over, hvordan mit folk stadig eksisterer. Fortæl vore historie. Lad verden vide, hvad der sker med os."

Resten af maj måneds samling af eksempler på muslimsk forfølgelse af kristne rundt om i verden omfatter, men er ikke begrænset til, følgende:


Mere muslimsk nedslagtning af kristne

Uganda: En kristen præst blev forgiftet til døde af en muslim. Micah Byamukama, 61, præst i en baptistkirke, døde den 15. maj efter at have indtaget et insekticid, som en muslim, Ahmed Mupere, havde puttet i hans mad. Ahmed var vred over, at præsten havde udfordret hans tro på jinner, overnaturlige væsener, der bevidnes i islamisk litteratur, herunder Koranen. "Den sande gud er Herren Jesu Kristi gud, som overvandt Satans magt, herunder de islamiske jinner (...) de islamiske jinner er Satans værk og bør fordømmes," skulle præsten have sagt. Kort efter blev præsten overfaldet af uidentificerede personer, der menes at have været hyret af Ahmed. De angreb med knive og sårede ham. Fem dage efter knivoverfaldet kom Ahmed, der foregav ikke at være vred, på besøg hos præsten, en enkemand uden børn. Ifølge rapporten: "Mens han foregav forsoning og spiste med præsten fra et delt fad, puttede Ahmed uset gift i maden og holdt op med at spise, mens pastor Byamukama fortsatte." Kort efter begyndte den kristne mand at få mavesmerter; han blev i al hast bragt til hospitalet og snart erklæret død. Forinden havde præsten fortalt sin nabo: "Ahmed tog lidt mad sammen med mig og stoppede så. Da jeg spurgte ham, hvorfor han ikke fortsætte med at spise, sagde han, han havde spist hjemmefra, og at han ønskede [at] tage hjem, fordi det var ved at blive sent." En sygeplejerske sagde, at præsten døde af at have indtaget et meget giftigt insekticid. Da undersøgelserne begyndte, flygtede Ahmed. Episoden er den seneste i en række angreb, heriblandt andre forgiftninger, begået af muslimer mod kristne i det østlige Uganda.

I en separat hændelse i Uganda, kvalte en muslimsk mand sin kone til døde for at forlade islam og konvertere til kristendommen. Awali Kakaire, 34, var en måned forinden begyndt at mistænke, at hans kone Mariam Nakiriya, 30, var blevet kristen, da den lokale imam spurgte ham, hvorfor hans kone og børn ikke kom i moskeen eller madrassaen (islamisk skole). Ifølge en af Kakaires sønner: "Vores far spurgte os, hvorfor vi har stoppet med at komme i madrassaen, men vi fortalte ham, at vi havde travlt med skolearbejde, hvilket vores mor havde instrueret os til. Dette fik min far til at køle ned." Så, den 8. maj, vågnede Kakaire kl. 6:00 og - efter sit islamiske renselsesritual - vækkede sin kone, så de sammen kunne deltage i de islamiske morgenbønner. "Vores mor nægtede, og vores far begyndte at kvæle hende, mens hun råbte om hjælp," sagde hans søn. Efter at have dræbt hende forlod Kakaire huset, kun at vende tilbage to timer senere og tvinge sine fem børn i alderen 5 til 12 ned i et hul, han havde gravet i en nærliggende have. "Vi gjorde modstand og begyndte at skrige og straks kom nogle naboer til, men han havde allerede smidt os ned i hullet, han havde gravet. Da han fik øje på naboerne, forsøgte han at flygte, men blev indhentet, hvorefter han blev udspurgt af dem, der omgav ham." Kakaire blev hørt råbe: "Min familie har ingen respekt for islam." Takket være nogle lokale muslimer, formåede Kakaire at slippe væk fra mordscenen.

Syrien: Op mod 200 kristne blev angiveligt dræbt under vedvarende bombardementer af byen Aleppo. Mellem den 22. og 30. april ramte omkring 1.350 raketter den kristne region. Angrebet dræbte 132 mennesker, halvdelen af dem kvinder og børn. Andre 65 blev dræbt den 3. maj og hundreder flere såret. Islamiske oprørere havde tidligere, den 22. april, udsendt en direkte trussel mod Aleppos store samfund af armenske kristne og advaret: "Vi vil vise armenierne og de kristne, hvem vi er (...). Vi er blevet beordret til ikke at efterlade nogen armeniere i området."

Bangladesh: "Krigere fra Islamisk Stat myrdede en læge, der forkyndte og kaldte til kristendommen i Kushtia i det vestlige Bangladesh," meddelte en kort erklæring på arabisk. Læge Sanaur Rahman, 58, var på vej hjem på sin motorcykel sammen med sin ven, da de blev angrebet af machete-svingende terrorister. Rahman blev hakket til døde, mens Zaman blev kritisk såret ved angrebet. Lægen var populær i sin landsby, fordi han plejede til at behandle og give medicin til fattige gratis, og drev en gratis klinik om fredagen.

Congo: Muslimske terrorister dræbte snesevis af landsbyboere i den østlige del af det overvejende kristne land. Angriberne førte macheter og økser ind i en landsby i provinsen Nord Kivu om aftenen den 3. maj. Ifølge den lokale administrator: "Fjenden formåede at komme forbi militære positioner og dræbe fredelige beboere i deres hjem, ved at flænge deres struber. De 16 lig er foran mig, dræbt af machete eller økse." En anden kilde sagde, at så mange som 38 blev slagtet, herunder to evangeliske kristne ledere og deres hustruer. Ifølge rapporten:

MDI [Muslim Defensive International] har i årevis angrebet den kristne flertalsbefolkning i det østlige DRC [Den Demokratiske Republik Congo]. Kidnapning og mord er almindeligt forekommende. Den påstås at have støtte fra den islamiske regering i Sudan (...). MDI er kendt for at have tiltrukket udenlandske rekrutter og tvunget kristne til at konvertere til islam. Den lokale befolkning i det pågældende område er overvældende kristen (95,8%), og indvirkningen på dem har været enorm.

I et brev offentliggjort for et år siden, fordømte congolesiske biskopper dette "klima af folkemord", og passiviteten af den congolesiske regering og det internationale samfund: "Skal situationen forværres endnu mere, før det internationale samfund træffer foranstaltninger mod jihadisme?" spurgte biskopperne i maj måned 2015.

Filippinerne: Islamiske jihadister angreb "korsfarerne" fra dette overvejende katolske land. Den nyligt etablerede IS-filial i Filippinerne påtog sig ansvaret for et terrorangreb mod en militær stilling på øen Basilan. Angrebet dræbte én soldat og sårede en anden. Øen Basilan har længe været en højborg for lokale muslimske terrororganisationer, der har til formål at vælte regeringen og etablere en ny, der bygger på sharia.


Muslimsk voldtægt og nedværdigelse af kristne kvinder

Bangladesh: En 26-årig katolsk gymnasieærer blev voldtaget den 12. maj af hendes muslimske rektor og dennes ven, Shariful Islam. Bagefter truede de med at lægge videoen af voldtægten ud på Facebook, hvis hun anmeldte dem. Ifølge sognepræsten, fader Domenic K. Halder: "Kvinden er meget bange. Vi beder for hende, hun er stadig på hospitalet." Hundredvis af kristne protesterede også i Dhakas gader og krævede retfærdighed.

Egypten: Den 20. maj fik en 70-årig kristen kvinde flået alt sit tøj af sig, blev brutalt slået, spyttet på og paraderet genem gaderne i Minya under hånlige tilråb, piften og råbet "Allahu Akbar", efter at en hob på omkring 300 muslimske mænd havde kastet sig over hendes hjem. Hendes forbrydelse var, at hendes søn blev beskyldt for at have et romantisk forhold til en muslimsk kvinde, en intimitet, som er forbudt efter islamisk lov, sharia. Det er det samme korpus af lærdomme, som foreskriver kollektiv afstraffelse for ikke-muslimske "vantro": Derfor blev syv kristne hjem også brændt ned under angrebet. Tidligere på dagen var hendes mand og hun taget til det lokale politi og havde klaget over, at de blev chikaneret og truet af kvarterets muslimer. Politiet reagerede ved også at true og beordrede dem ud af stationen. Nogle få timer senere kom angrebet. Det tog selv samme lokale politi over to timer at dukke op, hvilket gav hoben "rigelig tid", som en kristen præst udtrykte det, til at lave optøjer. Minyas mest højtstående kristne gejstlige, biskop Makarios, sagde under et tv-interview om den 70-årige kvindes prøvelser, at hvis en muslimsk mand forfulgte en kristen kvinde, ville politireaktionen "ikke have været noget i retning af, hvad der skete (...). Ingen gjorde noget, og politiet foretog sig intet forebyggende eller sikkerhedsmæssigt i forventning om angrebene."

Uganda: Efter at en 22-årig kristen kvinde havde beskyldt en moské-leder for at have myrdet hendes far tidligere på året, svarede de lokale muslimer igen ved at banke og voldtage hende. Kvinden, hvis navn blev tilbageholdt, sagde, at hun blev slået og voldtaget den 19. april for at fortælle en domstol, hvad hun havde været vidne til. Hun blev fundet liggende bevidstløs i en pøl af blod, med skrammer på kroppen. En af de tre muslimer, der overfaldt hende, sagde: "Vi vil dræbe dig i dag, fordi du er den, der fik vores sheik fængslet." Ifølge kvinden, der taler fra en hospitalsseng:

Jeg var i stand til at identificere sheiken, fordi vi er naboer, og min far havde spurgt ham om den islamiske tro, hvorfor den ikke fører én til frelse med Gud. Sheiken havde sagt til ham: "Du har ingen respekt for vores religion, og vi er kommet efter dit liv i dag." De begyndte kvæle min far samt slå ham i hovedet med en stor stok. Samtidig med at min far faldt sammen, lykkedes det mig at flygte gennem vinduet.

Muslimske angreb på kristne kirker

Tanzania: Endnu en kirke blev brændt ned til grunden. Den romersk-katolske kirke i Kagera-regionen er den tredje kirke på fire måneder, der er blevet brændt i dette land. Ifølge en lokal præst: "Siden 2013 har vi fået over 13 kirker brændt ned her i Kagera og ingen er blevet stillet til ansvar. Dette er ikke acceptabelt." Fortunatus Bijura, en præst ved kirken, sagde: "De, der tror, at ødelæggelsen af vores kirke betyder, at vi ikke vil bede, de tager fejl (...). Vi har et stort træ i nærheden af kirken og vil fortsætte med at mødes dér for at bede." Tanzania er cirka 35% muslimsk.

Pakistan: Regeringen annoncerede sine planer om at nedrive fire historiske kirker for at gøre plads til anlæggelsen af en tog-metro. Den 3. maj samledes kristne foran Lahore Højesteret for at protestere mod beslutningen. "Disse kirker blev bygget før Pakistan blev til, og er alle placeret på meget dyre og centrale steder, som politikere og islamister er misundelige på," siger Nasir Saeed, direktør for Center for Retshjælp. "De kan ikke tåle, at kristne har en så fornem ejendom og (...) prøver derfor med enhver undskyldning at få fat i jorden og nedgøre kristne." Mens samfundet stadig sørger over deres kære, som omkom under påskesøndag-angrebet på kristne, der efterlod 69 døde og mere end 340 sårede, står de nu, som Saeed sagde, over for en ny trussel fra regeringens side mod deres kirker: "De giver ikke noget pusterum, og det ene problem efter det andet synes at forfølge de pakistanske kristne."


Muslimske angreb på kristne apostater, bespottere og prædikanter

Pakistan: En fatwa, eller et islamisk dekret, blev udstedt mod en kristen, efter at muslimer havde beskyldt ham for at se en anti-islamisk video på sin telefon. Imran Masih blev sidst rapporteret på flugt, efter en dusør på 10,000 dollars blev sat på hans hoved. Som en form for kollektiv afstraffelse, blev medkristne i hans landsby hindret i at købe mad fra muslimske butiksejere og givet tre muligheder: "Konverter til islam, forlad landsbyen for altid eller udlever Imran, så han kan blive brændt levende." Om dette hændelse sagde en pakistansk menneskerettighedsaktivist:

Jeg fatter ikke, at sådanne ting stadig sker i denne verden. Sådan en behandling af pakistanske kristne er et slag i ansigtet på Punjab- og centralregeringen, og på alle dem, der aldrig bliver trætte af at fortælle verden, at mindretallene nyder beskyttelse og lige rettigheder i landet. Jeg forstår ikke, hvordan det at se en video på internettet kan kriminaliseres som en blasfemisk handling (...). Jeg mener ikke, at dette er en blasfemisk handling og hvis folk stadig tror, at Imran har begået blasfemi, så bør han straffes efter loven. Ingen har ret til at tage loven i egen hånd, chikanere lokale kristne, true dem, brænde Imran levende eller tvinge kristne til at konvertere til islam eller forlade landsbyen. Sådanne handlinger af lægfolk gør grin med loven. Den pakistanske regering skal tage denne sag alvorligt, give beskyttelse til de lokale kristne, og de, der bryder loven, skal behandles efter loven.

I en anden sag fra Pakistan anholdt politiet en kristen mand i Punjab-provinsen for angiveligt at have lagt budskaber på sin Facebook-side, der af muslimer blev anset for blasfemiske. Ifølge Liaquat Usmans kone: "Min mand forhindrede nogle [muslimske] drenge i at plage pige-elever. For et par dage siden gennempryglede drengene Usman. I stedet for at anholde drengene, anholdt politiet Usman og sagde, at der var indgivet en klage mod ham for at have begået blasfemi." Indledende undersøgelser viste, at de "blasfemiske" budskaber blev lagt ud på Usmans Facebook-side et år tidligere, og at en eller anden i udlandet stod bag.

Tyskland: En ny rapport hævder, at så mange som 40.000 kristne - herunder muslimer, der ønsker at konvertere til kristendommen - bliver angrebet og chikaneret af muslimer i asylcentre. Ifølge rapporten:

Mange konvertitter [til kristendommen] ønskede at konvertere i deres hjemlande, men i lande som Iran og Afghanistan kan straffen for at forlade den islamiske religion være døden, så derfor flygtede de til Europa. Nu i europæiske asylentre erfarer de mere og mere, at de er i lige så stor fare fra radikale muslimer i Europa, som de var i deres hjemlande. Den mest udbredte form for krænkelse var verbale fornærmelser, hvor 96 personer sagde, at de var blevet rakket ned på eller truet. 86 sagde, at de var blevet overfaldet fysisk, og 73 sagde, de havde været udsat for dødstrusler mod sig selv og familiemedlemmer. Tre fjerdedele af indvandrerne sagde også, at de havde været udsat for flere overfald. Gerningsmændene til de fleste af angrebene var andre indvandrere, der ser ned på konvertitter og betragter dem som frafaldne. Måske mere interessant var eksistensen af muslimske sikkerhedsvagter, der deltog i overfaldene. Næsten halvdelen af de adspurgte sagde, at de var blevet krænket af sikkerhedsvagter og i den tyske hovedstad Berlin var dette tal oppe på to tredjedele.

Aserbajdsjan: Kristne aktivister gjorde opmærksom på situationen for en fysisk svækket evangelist fra Aserbajdsjan, der har tilbragt et år bag tremmer i nabolandet Georgien på, hvad hans tilhængere siger, er "falske anklager" for besiddelse af narkotika. Hvis dømt, kan manden få 14 års fængsel. Aserbajdsjan-evangelisten siger, at han er blevet falsk anklaget af folk, der er vrede over hans evangelisering blandt muslimer. Lokale kilder sagde: "Hans helbred er meget dårligt og han har brug for akut hjælp - medicinsk, åndeligt og materielt." Der er også frygt for, at manden ikke vil være i stand til at vende sikkert tilbage til det overvejende muslimske Aserbajdsjan efter en eventuel løsladelse fra fængslet. Ifølge en menneskerettighedsorganisation:

Officielt er landet sekulært og religion tolereres. Men graden af overvågning er så utrolig høj, at kristne i Aserbajdsjan ikke længere ved, hvem de kan stole på. "Forfølgelsen af kristne er steget markant siden sidste år på grund af stadig stigende statslig kontrol," tilføjede Åbne Døre. Et andet tegn på regeringens pres er, at aserbajdsjanske kristne finder det lettere at evangelisere i lande som Georgien og Iran end i deres eget land.

Muslimsk had til og vold mod kristne

Syrien: Islamisk Stat udsendte en online video den 16. maj, der viser en IS-kriger vanhellige kristne grave og fremvise skader, der blev gjort på den kristne kirkegård. Videoen blev angiveligt optaget i byen Deir ez-Zor. Man ser IS-militante gå rundt på kirkegården og vise stumper af sten og træ, mens der i baggrunden er ødelagte gravsten og ligene af syriske soldater - nogle lemlæstede - der tilsyneladende forsøgte at stoppe vanhelligelsen.

Eritrea: Tusinder af kristne flygter fra dette land på grund af ekstrem forfølgelse, ifølge en rapport, der beskriver Eritrea som "et af verdens hurtigst forladte lande" og "Afrikas Nordkorea". Størstedelen af de 40.000, der flygtede til Italien sidste år, er kristne. Rapporten tilføjede, at "alle evangeliske og uafhængige kirker er blevet lukket." Dawit, som var blandt hundredvis af kristne, der blev fængslet og tortureret for deres tro, sagde: "Der er ingen lov og ingen retfærdighed. Da jeg boede i Eritrea, blev jeg arresteret på grund af min kristne tro. Derfor forlod jeg landet. I Eritrea står næsten enhver kristen til fængsling. Derfor var jeg i fængsel." Berhane, en anden kristen, som det lykkedes at flygte, sagde: "Vi tror, at der i øjeblikket er over 300 kristne fanger. De fleste af dem har været i fængsel i over ti år, og de lider under mangel på mad og ordentlig hygiejne og lægebehandling, og nogle af dem har endda mistet livet."

Tyrkiet: USA's allierede og NATO-medlemmet Tyrkiet hjælper og tilskynder Islamisk Stat og andre terrorgrupper i Syrien, der dræber kristne, ved at give dem luft-dækning og "sikkert ly", sagde Mindy Belz, en aktivist og ledende redaktør af World Magazine:

Vi bliver nødt til at få os en ny tilgang til vores allierede, Tyrkiet. Tyrkiet er et land, der er midt i en overgangsfase, og bliver mere og mere radikaliseret. Stærke beviser kom frem, da jeg interviewede folk ved grænsen, der var undsluppet til Libanon. Jeg satte mig ned sammen med dem i Beirut. De var oppe ved grænsen, da Tyrkiet skød det syriske jet ned, der krydsede grænsen [i 2015] (...). De folk, der var vidne til det, sagde: "Tyrkiet giver luft-dækning til disse islamiske militante grupper" (...). Der har været stærke beviser på, at de har givet luftdækning og sikkert ly for IS ved deres grænser (...). De har hjulpet og tilskyndet ekstremistiske grupper, ikke alene IS men også Al-Nusra Fronten og nogle af de andre. Disse er grupper, der dræber kristne, og Amerika bør ikke tolerere allierede, som støtter grupper, der dræber kristne.

Iran: På trods af den nukleare aftale indgået med Obama-administrationen, har USA's Kommission for International Religionsfrihed konstateret, at religiøse mindretal i Iran, herunder kristne, fortsat oplever alvorlige krænkelser af deres menneskerettigheder. Rapporten - udgivet kun et par måneder før et-årsdagen for den nukleare aftale indgået i juli 2015 - fandt, at vilkårene for religionsfrihed "fortsatte med at forværres" i det forløbne år, med kristne, bahaier og mindretals sunni-muslimer som de mest forfulgte i form af chikane, arrestationer og fængslinger. Under præsident Hassan Rohanis administration, er antallet af religionsbaserede anholdelser steget, trods Irans løbende benægtelse af, at det krænker folks menneskerettigheder og religiøse frihedsrettigheder. I rapporten hedder det: "Irans regering fortsætter med at begå systematiske, løbende og ekstreme krænkelser af religionsfriheden, herunder langvarig tilbageholdelse, tortur og henrettelse baseret primært eller udelukkende på den anklagedes religion." Rapporten konstaterer, at så mange som 550 kristne er blevet arresteret og tilbageholdt siden 2015, og mindst 90 kristne stadig er i fængsel eller forvaring i februar på grund af deres religiøse overbevisning og aktiviteter:

I undersøgelsesperioden kunne menneskerettighedsgrupper i Iran rapportere en betydelig stigning i antallet af fysiske overfald og tæsk af fængslede kristne. Nogle aktivister tror, at overfaldene - som har været rettet mod konvertitter, der er ledere af undergrunds husmenigheder - har til hensigt at skræmme andre, der måtte ønske at konvertere til kristendommen.

En separat rapport fra maj fortæller, at en bestemt kristen fange i Iran, Maryam (Nasim) Naghash Zargaran, der tidligere undergik hjerteoperation, lider af flere sygdomme, herunder kvalme, ørepine og kroniske smerter i leddene og ryggen, der blev diagnosticeret som forårsaget af lumbago, gigt og knogleskørhed. På trods af dette, har fængselsfunktionærer nægtet at overføre hende til et hospital for at modtage ordentlig lægebehandling. Fru Zargaran blev oprindeligt indkaldt til forhør på et iransk efterretningskontor i marts i 2011. Forhørsledere truede konstant hende og hendes familie, fornærmede hende og satte spørgsmålstegn ved hendes kristne aktiviteter.

Pakistan: Ifølge Sardar Mushtaq Gill og hans advokatkolleger, der repræsenterer familien til det kristne par, der blev brændt levende af en pøbel for angiveligt at have vanhelliget en koran, bliver "vidner og advokater truet (...). Der er stor bekymring for, at gerningsmændene måske slipper for straf." Fordi vidner har nægtet at udpege de mest ansvarlige for drabet på det kristne par, er de allerede blevet løsladt mod kaution. "Der er 106 anholdte, anklaget for denne lynchning, og hvis rettergangen fortsætter i denne retning, ser det ud til, at alle vil blive løsladt."

Nigeria: Bevæbnede mænd skød mod en bil, der medførte den romersk-katolsk kardinal John Onaiyekan, i landets sydlige delstat, Edo. Angrebet på kardinalen kommer midt i en voksende bølge af vold mod og bortførelser af kristne præster begået af muslimer for løsepenge. Tre andre kristne ledere blev kidnappet for løsepenge indenfor samme år. Det rådnede lig af en præst, der blev kidnappet i en overvejende muslimsk region, blev fundet i april sidste år.

En anden rapport fortæller om de daglige lidelser af kristne, der lever side om side med muslimer i Nigeria:

For biskop Matthew Kukah er forfølgelse ikke kun kirkehistorie. Den er en realitet, han lever i hver dag. I Sokoto Stift, der ligger i det nordlige Nigeria, omfatter hans tjeneste ikke kun de normale sakramentale og pastorale opgaver som i ethvert andet stift. Den omfatter også regelmæssig reaktion på vold og angreb mod det lille kristne mindretal, der lever i det overvejende muslimske område. Kristne i det nordlige Nigeria i dag spekulerer over "hvorfor de og deres institutioner er blevet skydeskiver", forklarede biskop Kukah til CNA. Kristne kirker og forretninger - samt de mennesker, der besøger dem - lider både under målrettet vold i hænderne på islamistiske ekstremister (...). Og efter angrebene står kristne samfund over for en mur af bureaukratiske udfordringer og mangel på offentlig støtte, mens de kæmper for at genopbygge (...). Mens andre mål for vold opnår regerings- og samfundsmæssig støtte i ombygningen og adgangen til ydelser som f.eks. skoler og hospitaler, nøjes staten i det nordlige Nigeria med blot at "se på", mens kristne kirker og institutioner kæmper for at genopbygge.

"Du lever i en stat, der er mindre end, hvad du forventer som borger," sagde biskop Kukah. "Du ved ikke, hvad morgendagen bringer. (...) Kristne lider under uforholdsmæssig vold fra muslimske ekstremisters side. (...) Vore kirker bliver bombet og der betales ingen kompensation for skoler eller andre af Kirkens ejendomme."

Bangladesh: Uidentificerede angribere kastede primitive bomber mod en kristen families hjem og efterlod to kristne såret. Angrebet skete lige efter midnat i en overvejende kristen landsby i det vestlige Chuadanga-område. Politiet mistænkte "røveriforsøg" som motiv. Men rapporten bemærker, at "angrebet kommer midt blandt en række mord på kristne, hinduer og medlemmer af andre religiøse mindretal over hele landet, begået af formodede militante, mens Bangladesh vånder sig under byrden af stigende islamistisk vold (...). Mistænkte islamister har myrdet mindst 30 mennesker tilhørende religiøse mindretal, sekulære bloggere og andre liberale aktivister, udlændinge og intellektuelle i Bangladesh i de seneste tre år."




Om denne serie

Selv om ikke alle, og slet ikke de fleste, muslimer er involveret, er forfølgelsen af kristne i den islamiske verden på vej til at nå pandemiske proportioner. Derfor blev "Muslimsk forfølgelse af kristne" til for at opsamle nogle - på ingen måde alle - af de tilfælde af forfølgelse, der kommer op til overfladen hver måned. Den tjener to formål:

  1. At dokumentere det, som mainstream-medierne ikke fortæller om: Den vanemæssige, hvis ikke kroniske, muslimske forfølgelse af kristne.

  2. At vise, at denne forfølgelse ikke er "tilfældig", men systematisk og sammenhængende - at den er rodfæstet i et verdenssyn, der er inspireret af sharia.

Derfor - uanset hvad forfølgelsen handler om, kan den typisk indpasses et bestemt tema, herunder:
- had til kirker og andre kristne symboler;
- seksuelt misbrug af kristne kvinder;
- tvangskonvertering til islam;
- apostasi- og blasfemilove, der kriminaliserer og dødsdømmer dem, der "fornærmer" islam;
- tyveri og plyndring som erstatning for jizya (skat, der forventes betalt af ikke-muslimer);
- den almindelige forventning om, at kristne opfører sig som underkuede dhimmier eller andenklasses "tålte" borgere; og
- simpel vold og mord.
Undertiden er det en kombination.

Fordi disse beretninger om forfølgelse spænder over forskellige etniske grupper, sprog og lokaliteter - fra Marokko i vest til Indien i øst - må det være klart, at én ting alene binder dem sammen: Islam - hvad enten der er tale om streng håndhævelse af den islamiske sharialov eller den herrefolkskultur [supremacist culture], der er affødt af den.




Raymond Ibrahim, specialist i Mellemøsten og islam, er en Shillman Fellow ved David Horowitz Freedom Center og en Associate Fellow ved Middle East Forum.
Hans skrifter publiceres over hele verden og han er bedst kendt for The Al Qaeda Reader (Doubleday, 2007).
Han gæsteforelæser på universiteter, herunder National Defense Intelligence College; giver briefinger til statslige organer, såsom U.S. Strategic Command og Defense Intelligence Agency; og giver ekspertudsagn i islam-relaterede retssager.
Han har også vidnet for Kongressen om de begrebsmæssige fejl, der dominerer den amerikanske debat om islam og om den forværrede situation for Egyptens kristne koptere.
Blandt andre medier, har han optrådt på MSNBC, Fox News, C-SPAN, PBS, Reuters, Al-Jazeera, CBN og NPR.

Han er desuden forfatter til: Crucified Again: Exposing Islam's New War on Christians
og den nyeste bog: Sword and Scimitar, Fourteen Centuries of War between Islam and the West.

(Denne korte biografi er hovedsagelig taget fra Ibrahims egen hjemmeside: RaymondIbrahim.com)






Alle rapporter:

December, 2018
November, 2018
Oktober, 2018
September, 2018
August, 2018
Juli, 2018
Juni, 2018
Maj, 2018
April, 2018
Marts, 2018
Februar, 2018
Januar, 2018
December, 2017
November, 2017
Oktober, 2017
September, 2017
August, 2017
Juli, 2017
Juni, 2017
Maj, 2017
April, 2017
Marts, 2017
Februar, 2017
Januar, 2017
December, 2016
November, 2016
Oktober, 2016
September, 2016
August, 2016
Juli, 2016
Juni, 2016
Maj, 2016
April, 2016
Marts, 2016
Februar, 2016
Januar, 2016
December, 2015
November, 2015
Oktober, 2015
September, 2015
August, 2015
Juli, 2015
Juni, 2015
Maj, 2015
April, 2015
Marts, 2015
Februar, 2015
Januar, 2015
December, 2014
November, 2014
Oktober, 2014
September, 2014
August, 2014
Juli, 2014
Juni, 2014
Maj, 2014
April, 2014
Marts, 2014
Februar, 2014
Januar, 2014
December, 2013
November, 2013
Oktober, 2013
September, 2013
August, 2013
Juli, 2013
Juni, 2013
Maj, 2013
April, 2013
Marts, 2013
Februar, 2013
Januar, 2013
December, 2012
November, 2012
Oktober, 2012
September, 2012
August, 2012
Juli, 2012
Juni, 2012
Maj, 2012
April, 2012
Marts, 2012
Februar, 2012
Januar, 2012
December, 2011
November, 2011
Oktober, 2011
September, 2011
August, 2011
Juli, 2011




Oversættelse: Bombadillo