Muslimsk forfølgelse af kristne: April 2015
Massakre på kristne og vestlig ligegyldighed
Af Raymond Ibrahim
Oversættelse af: Muslim Persecution of Christians: April, 2015
Kilde: RaymondIbrahim.com, 22. juni 2015
Udgivet på myIslam.dk: 27. juni 2015

Bemærk: Det følgende repræsenterer en del af den forfølgelse, som kristne oplevede i hænderne på muslimer i løbet af april 2015 alene. Efter at have læst dette, så spørg dig selv, hvordan vestlige medier, politikere og andre tåbelige talende hoveder ville reagere, hvis muslimer på blot en måned oplevede den samme mængde og form for forfølgelse i hænderne på kristne eller i de vestlige lande.


Islamisk Stat slagter 30 kristne etiopiere

Cirka to måneder efter at Islamisk Stat offentliggjorde en video, der viste dens medlemmer i færd med at slagte 21 koptiske kristne i Libyen, udgav den islamiske jihad-organisation, søndag den 19. april, en anden video med flere kristne i Libyen, omkring 30 etiopiere - af en IS-talsmand nedsættende omtalt som "tilbedere af korset" - der bliver slagtet for ikke at betale jizya, afpresningspenge, der i henhold til Koranen 9:29 kræves af "Bogens Folk", der nægter at konvertere til islam.

En gruppe af de kristne blev henrettet ved nakkeskud, de andre fik deres hoveder skåret af ligesom kopterne før dem.

IS-talsmanden henvendte sig videre til "kristne overalt":

Vi siger til de kristne overalt, at Islamisk Stat vil ekspandere, med Allahs tilladelse. Og den vil nå jer, selvom I er i befæstede højborge. Så enhver, der træder ind i islam, vil have sikkerhed, og enhver, der accepterer dhimma-kontrakten [underkuet, tredje klasses behandling og social status], vil have sikkerhed. Men enhver, der nægter, vil ikke se andet fra os, end spidsen af et spyd. Mændene vil blive dræbt og børnene vil blive gjort til slaver, og deres rigdom vil blive taget som krigsbytte. Dette er Allahs og Hans Sendebuds dom.

I en erklæring påpegede den koptiske kristne kirke Egypten, at de etiopiske martyrer, ligesom de 21 koptere før dem, blev "myrdet udelukkende for at nægte at give afkald på deres tro."


Al Shabaab myrder 147, adskiller muslimer fra kristne

Den 2. april i Kenya, stormede bevæbnede mænd fra den somaliske islamiske gruppe, Al Shabaab - "Den [Islamiske] Ungdom" - Garissa-universitetet, plukkede de kristne studerende ud og myrdede dem, nogle ved halshugning. I alt 147 mennesker blev dræbt under angrebet - hvilket gør denne jihad mere spektakulær end Al Shabaabs angreb i 2013 på indkøbscentret i Nairobi, som efterlod 67 mennesker døde (også dengang udtog de islamiske bevæbnede mænd kristne til slagtning).

De islamiske revolvermænd var omhyggelige med at adskille kristne fra muslimer, før de indledte massakren, sagde øjenvidner. (Selvom Kenya er 83% kristen, har det alligevel en muslimsk minoritet på 11%, som jihadisterne er omhyggelige med ikke at dræbe). Collins Wetangula, næstformand i studenterforeningen, sagde han kunne høre fra sit værelse, hvor han gemte sig, hvordan de bevæbnede mænd åbnede døre og spurgte om folk i rummene var muslimer eller kristne: "Hvis du var kristen, blev du skudt på stedet. Ved hvert brag fra pistolen troede jeg, jeg skulle dø."

Al Shabaab har en lang tradition for at plukke kristne ud blandt muslimer for at slagte dem. (her er fire eksempler). Andre jihad grupper - inklusive Boko Haram og Islamisk Stat - gør sig også umage med at skelne mellem kristne og muslimer, før de slagter førstnævnte, en kendsgerning, der ofte udelades af "mainstream-medierne".


Egyptiske kirker under angreb

  • Søndag den 5. april, mens koptiske kristne fejrede Palmesøndag, blev en kirke angrebet i Alexandria, Egypten. Bevæbnede mænd i et køretøj åbnede ild mod kirken om natten og sårede en politibetjent og to civile.

  • Den 12. april - Påskedag ifølge den ortodokse kalender - skete to eksplosioner, rettet mod kirker i omegnen af Zagazig. En bil-eksplosion fandt sted nær en koptisk-ortodoks kirke og en anden bombe eksploderede nær den evangeliske kirke i samme område. Selvom ingen tilskadekomne blev rapporteret, kunne store tal nemt have været resultatet baseret på tidligere tilfælde. Den 1. januar 2011, for eksempel, mens Egyptens kristne fejrede det nye år, eksploderede bilbomber nær To Helgeners Kirke i Alexandria, hvilket resulterede i 23 døde kirkegængere og snesevis af kritisk sårede.

  • Muslimer gjorde oprør, fordi præsident Sisi havde tilladt koptere at bygge en kirke i Al-Our, hvor 13 af de 21 kristne, som blev halshugget af Islamisk Stat, voksede op, og hvor deres familier stadig bor. Lokale muslimer rejste sig voldeligt kort efter de islamiske fredagsbønner den 3. april. De råbte, at de aldrig ville tillade en kirke at blive bygget, at "Egypten er islamisk". Om natten blev molotovcocktails og sten kastet mod en anden koptisk kirke, biler blev sat i brand - herunder én tilhørende en slægtning til en af dem, der blev halshugget af Islamisk Stat - og flere mennesker blev såret. [1]

  • En dag senere, lørdag den 4. april, gjorde muslimer oprør og angreb de kristne i landsbyen Gala i Samalout-distriktet. Efter at have ventet i årevis på at få lov til at reparere deres forfaldne kirke (se billeder her), modtog de lokale koptere endelig alle nødvendige tilladelser til at begynde restaureringen. Snart blev koptiske hjem, virksomheder og personer angrebet, herunder med sten kastet imod dem. Hvede-landbrug ejet af kristne blev ødelagt, og deres kartoffel-afgrøder rykket op. Islamiske slogans blev hele tiden råbt, heriblandt: "Der er ingen anden gud end Allah" og "Islamisk! Islamisk! "

  • Efter at have ventet i 44 år, fik de kristne i Nag Shenouda i Sohag City endelig den nødvendige tilladelse til at bygge en ny kirke. Muslimer lavede igen optøjer og brændte endda det telt ned, som de kristne havde rejst til brug for gudstjenester. Nægtet denne mulighed, fejrede de kristne i Nag Shenouda påske på gaden (billede her). Og da én af dem forsøgte at holde gudstjeneste i sit hjem, blev han og hans husstand angrebet af en muslimsk hob.


Flere islamiske angreb på kristne kirker

Syrien: Islamisk Stat ødelagde mindst tre kirker på dens territorium:

  • Påskesøndag ødelagde Islamisk Stat Jomfru Maria Kirke i Tel Nasri i det nordøstlige Syrien. Den assyriske kirke blev bygget og indviet i 1934. Tel Nasri, løst oversat som "Kristen Høj", er en gammel assyrisk kristen landsby. Den er en af de snesevis af kristne landsbyer langs Khabur-floden, der blev angrebet og besat af Islamisk Stat i slutningen af februar (mere her og her).

  • Den 28. april blev St. Odisho assyriske kirke i Tel Tal og St. Rita Tilel armenske kirke i Aleppo også ødelagt.

Nigeria: En muslimsk hob satte den 1. april ild til en kirke i en kristen landsby i Nigerias nordlige delstat Kano. Muslimerne ledte efter en ung mand, der havde afsværget islam og var konverteret tilbage til kristendommen, for at dræbe ham. De angreb også kristne landsbyboere med macheter og afbrændte hjemmet af en præst, hvorved en af hans døtre blev dræbt. Ifølge General Dikko, en lokal embedsmand:

Kirken og alle besiddelserne blev brændt ned i overværelse af det kristne samfund på trods af alle bønner til dem om at stoppe ødelæggelsen. Brandstifterne samlede høstakke og satte dem ind i kirken for at skabe større skade (...). Vi har ret til at tilhøre enhver religion efter eget valg og leve overalt i landet. Vi opfordrer myndighederne på alle niveauer til at leve op til deres ansvar for at beskytte liv og ejendom af enhver borger i dette land.

Pakistan: To angribere på motorcykler åbnede ild mod hovedportene til en kirke og kristen skole i Lahore. Skolen var netop lukket en halv time tidligere og flere elever opholdt sig udenfor. Politi var til stede, hvilket fik angriberne til at køre væk. To forbipasserende blev såret i krydsilden.

Malaysia: Søndag den 19. april lavede en muslimsk hob på omkring 50 mennesker optøjer og protesterede mod en lille protestantisk kirke i hovedstaden Kuala Lumpur. Genstanden for deres vrede var korset på toppen af kirkebygningen - som blev fjernet under den islamiske protest. Uromagere udbrød, at korset, kristendommens centrale symbol, udgjorde "en udfordring til islam" og kunne "påvirke unge menneskers tro".


Flere muslimske drab på kristne

Åbent hav: Den 16. april rapporterede politiet på Sicilien, at muslimske indvandrere kastede så mange som 53 kristne overbord under en nylig overfart fra Libyen. Motivet var, at ofrene "bekendte den kristne tro, mens aggressorerne var muslimer." En anden rapport sagde, de kristne blev kastet overbord, fordi en dreng blev set bede til den jødisk-kristne gud. Muslimer befalede ham at stoppe og sagde: "Her beder vi kun til Allah." Til sidst gik muslimerne "amok", med et vidnes ord. De begyndte at skrige "Allahu Akbar!" og kaste kristne i havet. [2]

Nigeria: Ifølge en "FN menneskerettighedschef (...) kan alle 276 kristne skolepiger, som blev kidnappet af Boko Haram i 2014, have været blandt en gruppe kvinder, der blev slagtet af Boko Haram i sidste måned [marts], fortalte nigerianske medier mandag den 6. april." [3]

Syrien: Islamiske oprørere affyrede natten mellem 10. og 11. april raketter mod et kristent kvarter i Aleppo, landets største by. Angrebet efterlod massive ødelæggelser i den østlige del af Sulaymaniyah-distriktet, som er overvejende assyrisk og armensk. Mindst 40 mennesker, hovedsageligt assyrere - inklusive kvinder og børn - blev dræbt. Granater blev også rettet mod en assyrisk katolsk katedral, hvor tre civile blev såret. "Vores påskefest er vendt til sorg," sagde en nonne i Aleppo: "Nogle mennesker vågnede op for at finde sig selv uden et hjem, og andre, som ikke så livet, døde under murbrokkerne, fordi de var ofre for vold."

Egypten: En muslimsk mand stak flere gange en kristen kvinde med en kniv og kastede derefter hendes krop i en kanal. Den koptiske kvinde, Gamila Basilious, var 48-år gammel, gift og boede i Minya. Ifølge politiets rapporter, kom manden, Mahmoud Hassan Abdulhamid, til hendes dør og spurgte efter hendes mand. Da han opdagede, at hendes mand ikke var hjemme, drog han fordel af situationen ved at angribe hende med en kniv. Mange knivstik blev fundet på hendes hals og i bryst-regionen. Som "vantro" bliver koptiske kristne jævnligt angrebet i Egypten, ved bl.a. kidnapning, kirke-angreb og bare tilfældige drab.


Islamiske angreb på kristen frihed: Apostasi, blasfemi, missionsvirksomhed

Uganda: Fem muslimske mænd gruppevoldtog og bankede teenagedatteren af en kristen præst. Dette blev gjort som "gengældelse" for præstens afvisning af at stoppe kristne gudstjenester i en overvejende muslimsk region. Pigen var på vej til Nyt Håb Kirke, hvor hendes far fungerer som præst, da hun blev bortført og taget til nærliggende buske af voldtægtsmændene. Med den 17-årige piges egne ord:

De fem muslimer tog fat i mig, og de voldtog mig dér. Jeg prøvede at skrige, men de truede med at dræbe mig. Én af dem sagde: "Din far skal stoppe dette bønnemøde for at prøve at få muslimer til at blive kristne og lukke kirkebygningen - vi har advaret ham flere gange."

Gerningsmændene flygtede, da kirkens medlemmer ankom til en helnats vigilie [nattevågen, o.a.] med bøn. De bragte hende hurtigt til en lokal klinik, hvor hun blev behandlet for alvorlige skader og psykiske traumer. Ifølge hendes far: "Pigen har stadig problemer med at kommunikere. Hun siger bare et par ord, og er derefter tavs. Hun har brug for traume-rådgivning." Tidligere havde faderen modtaget beskeder, der truede ham til at ophøre med at holde kristne gudstjenester. En tekstbesked lød: "Du skal vide, at vi ikke ønsker din kirke i dette område. Hvis du fortsætter tilbedelse her, kommer du til at fortryde det."

Bangladesh: En muslimsk hob angreb en tidligere muslim og hans kone for at være konverteret til kristendommen. Parret blev angrebet, da de var på vej hjem efter at være blevet døbt. Manden blev slået i hele ansigtet af en muslimsk imam foran hans to små børn. Den islamiske menneskemængde ødelagde yderligere hegnet omkring den nye kristne families hjem og sagde, at de ville jage de "frafaldne" ud af landsbyen for at forlade islam. Manden, der døbte parret, blev også angrebet og slået af flokken i sit hjem, og mistede senere sit job.

Egypten: Gad Yunan, en koptisk kristen lærer, og fem af hans koptiske elever, blev arresteret på anklagen om "foragt for religioner". Deres forbrydelse var at have lavet en 30-sekunders video på Yunans iPhone, der gjorde grin med Islamisk Stat - hvilket Egyptens muslimer og myndigheder tilsyneladende ligestiller med at gøre grin med islam - mens muslimer i Vesten insisterer på, at IS "intet har at gøre med islam". Yunan blev "forvist" fra sin landsby, al-Nasriya i et forsøg på at formilde de lokale muslimer, der reagerede på videoen med vold, bl.a. ved at overdænge kristnes hjem og virksomheder med sten. Ifølge Khamis, Yunans bror: "Jeg kan ikke se nogen fornærmende af islam i videoen. De lavede sjov og gjorde nar af Daesh (det arabiske akronym for IS), ikke islam. Min bror havde ikke til hensigt at fornærme den islamiske religion." [4]

Etiopien: Gemechu Jorgo og Sheikh Amin - to mænd, som uddelte bibler i Etiopiens Melka Belo-region - blev arresteret. Islamisk lov forbyder forkyndelse og udbredelse af enhver anden religion end islam. Under fængslingen blev begge mænd udsat for chikane og fysiske overgreb fra myndighedernes side. På et tidspunkt mindede Jorgo distrikt-administrator Jamal Adam om sin grundlovssikrede ret til frit at praktisere sin kristne tro. Som svar brugte den muslimske administrator Jorgos bibel til at smække ham i ansigtet tre gange. Amin, en tidligere muslimsk sheik og bønneleder i en moské, er en nylig konvertit til kristendommen. Under fængslingen pressede embedsmænd vedholdende apostaten til at give afkald på Kristus og vende tilbage til islam. Han nægtede. Begge mænd blev til sidst løsladt. Etiopien er et overvejende kristent land, hvor muslimer udgør 33% eller en tredjedel af befolkningen.

Uzbekistan: Rapporter fra april fortalte om chikane, fængsling og bøder rettet mod flere kristne for at udøve deres ret til religions- eller trosfrihed. En af samvittighedsfangerne - baptisten Doniyor Akhmedov fra Kirkernes Råd - blev idømt en bøde svarende til over tre års officielle mindsteløn efter sin løsladelse fra 15 dages fængsel. Andre samvittighedsfanger, fængslet for korte perioder, omfatter en protestant fra Bukhara, som fik syv dages fængsel for "ulovlig" religiøs aktivitet, og en anden protestant, der fik 10 dages fængsel for at "undervise i religion ulovligt". De forbliver anonyme af frygt for yderligere repressalier. Ni andre protestanter blev idømt bøde for "ulovlig opbevaring" kristen litteratur og kristne materialer. Deres hjem blev tidligere ransaget af politiet, der konfiskerede forskellige kristne bøger og cd'er og dvd'er. "Religiøse mindretal møder stram kontrol i Usbekistan, hvor de ikke kan praktisere deres tro åbent uden at stå over for voldsomme sanktioner som fængselsstraffe eller store bøder", rapporterer Forum 18 News.


Dhimmitude: Almindelig vold og fjendtlighed mod kristne

Frankrig: Den 15. april blev 215 kristne gravsten og kors på kirkegården i Saint-Roch de Castres (Tarn) beskadiget og skændet (billeder her). Den ansvarlige mand blev senere anholdt. Ifølge anklageren Charlotte Beluet: "Den mistænkte, arresteret kl. 12:45 torsdag, svarer til beskrivelsen givet af et vidne, en kirkegårdsmedarbejder, der stødte på manden klædt i en hvid djellaba [arabisk/muslimsk dragt], og fulgte efter ham (...). Manden gentager muslimske bønner om og om igen, han vrøvler og kan ikke kommunikeres med: hans tilstand er blevet erklæret uforenelig med foreløbig frihedsberøvelse." Han blev indlagt på den antagelse, at han er "mentalt ubalanceret".

Irak: Lige omkring samme tidspunkt, som den "mentalt ubalancerede" muslimske mand ødelagde kristne kors og gravsten i Frankrig, offentliggjorde Islamisk Stat billeder af sine medlemmer i færd med at ødelægge kristne kors og gravsten på kirkegårde indenfor dens magtområde - heriblandt Mosuls ældste kristne kirkegård nær den syrisk-ortodokse katedral - og citerede islamiske skrifter, som retfærdiggørelse for disse handlinger. Adskillige jihad-websider bragte disse billeder. Nogle viser medlemmer af Islamisk Stat, der bruger forhamre til at ødelægge gravsten og udviske korsene hugget i dem.

Bangladesh: Påskedag blev en katolsk kristen landsby, der bebos af stammefolket Khasia, angrebet af muslimer. Syed Ara Begum, en muslimsk ejer af en teplantage, angreb sammen med en muslimsk menneskehob den kristne landsby, mens dens indbyggere fejrede messe. Plantageejeren forsøger efter sigende at sætte sig i besiddelse af de kristnes jord. Da fader James Kiron Rozario hørte skrigene fra sin flok, løb han til angrebsstedet. Da han kom dertil, blev han angrebet af den muslimske mængde. De brugte kniv, sårede ham alvorligt og truede med at dræbe ham. Den muslimske hob gik videre med at stjæle genstande til en værdi af omkring 25.000 kr. De ødelagde også bibler, kors, hellige billeder, musikinstrumenter og hjem - og dræbte geder og høns i flæng. Ifølge msgr. Bejoy N. D'Cruze OMI, biskop af Syleht: "Vi lever i frygt (...). Vi ønsker retfærdighed og sikkerhed for vore præster og vore troende. Vi håber, at regeringen vil finde en fredelig løsning, og at vore folk kan leve uden spændinger (...). Det [katolske Khasia] er et meget fredeligt samfund, men er tit ofre for det bengalske [muslimske] flertal."

Pakistan:

  • Om morgenen den 17. april åbnede formodede islamiske bevæbnede mænd ild mod St Francis High School, en katolsk skole grundlagt i 1842 i Lahore og længe betragtet som en af de fineste skoler i byen. En elev og to sikkerhedsvagter blev såret og bragt til hospitalet. Selv om motivet bag angrebet endnu ikke er fastslået, sagde den kristne advokat Sardar Mushtaq Gill i en erklæring, at dette "nye angreb vidner om forværringen af situationen for kristne i Pakistan og spreder endnu mere frygt".

  • Den 29. marts blev Shamim Masih - en kristen journalist, der afdækker muslimsk forfølgelse - angrebet i Islamabad af to mænd på en motorcykel. Ifølge lederen af det pakistanske kristne kongresparti, Nazir S. Bhatti: "Motorcyklisterne steg af deres køretøj og begyndte at slå Shamim Masih (...). [De] brækkede hans arm og advarede ham om, at hvis han ikke holdt op med at skrive om kristne emner, kendte de hans familie og hjem, og ville give ham og hans familie en lektion." Som sædvanlig undlod politiet at registrere hændelsen. Med Bhattis ord: "Da Shamim Masih er en kristen journalist (...) har politiet og administrationen ikke givet hændelsen nogen opmærksomhed eller vist nogen interesse i at undersøge den."

  • Den 1. april skød og sårede islamiske militante broderen til Sardar Mushtaq Gill, en fremtrædende kristen rettighedsaktivist i Pakistan. Dette er det seneste angreb på Gill og hans familie af islamiske militante, der er rasende på ham, fordi han kritiserer de kontroversielle blasfemilove, der rutinemæssigt anvendes til at angribe Pakistans kristne mindretal. Angrebet fandt sted i Kasur-distriktet i Punjab-provinsen. Ifølge menneskerettighedsaktivisten "fik Pervaiz Gill [hans bror] et skudsår i lænden, og blev hurtigt bragt til Jinah Hospital i Lahore [by], hvor kuglen blev fjernet". Men "politiet arresterer ikke gerningsmanden", der offentligt blev identificeret som Muhammad Bilal: "Vore liv er stadig truet, hvis gerningsmanden ikke bliver arresteret." Sidste august blev Gills hjem oversprøjtet med kugler om natten - for anden gang.

Syrien: Siden byen Idlib faldt til islamiske oprørere den 28. marts, er de kristne indbyggere blevet angrebet på forskellige måder. En 57-årig græsk-ortodoks præst, Ibrahim Farah, leder af det græsk-ortodokse sogn viet til Jomfru Maria, blev kidnappet. Sidst rapporteret, afventer Farah, som valgte at blive i byen og tjene andre kristne ude af stand til at flygte, en "retssag".


Opmuntrende ord, ingen handling

Fordi den muslimske forfølgelse af kristne vokser enormt, er flere kristne og politiske ledere begyndt at nævne den, men uden tilsvarende handling. Under en messe i april, sagde pave Frans, at dagens Kirke er en "kirke af martyrer", og tilføjede:

I disse dage, hvor mange Stefanus'er er der ikke i verden? Lad os tænke på vore brødre, hvis hals blev skåret over på stranden i Libyen [af Islamisk Stat]; lad os tænke på den unge dreng, der blev aabrændt levende af sine kammerater, fordi han var en kristen; lad os tænke på de migranter, der blev kastet fra deres båd ud i det åbne hav af andre migranter, fordi de var kristne [se ovenfor]; lad os tænke - netop i forgårs - på disse etiopiere, der blev myrdet, fordi de var kristne [se ovenfor] (...) og mange andre. Mange andre, som vi ikke engang kender til og som lider i fængsler, fordi de er kristne (...). Kirken i dag er en kirke af martyrer: de lider, de giver deres liv, og vi modtager Guds velsignelse for deres vidnesbyrd.

Patriark Kirill af Moskva og Hele Rusland - der engang skrev et brev til Barack Obama, hvori han tryglede præsidenten om at genoverveje sin udenrigspolitik, der muliggør forfølgelsen af kristne i Syrien - talte igen om truslen om kristen udryddelse i Mellemøsten:

Jeg får regelmæssigt rapporter om forfærdelige forbrydelser, der begås dér mod kristne, især i det nordlige Irak. Jeg har besøgt disse steder og jeg husker, at der var mange kirker og klostre dér. Byen Mosul alene havde 45 kirker. Nu er der ikke en eneste. Bygningerne er blevet ødelagt. Fire hundrede kirker er blevet ødelagt i Syrien (...). Nu er kristendommen den mest forfulgte religion. Det samme sker i Nigeria, Pakistan og det nordlige Afrika.

Ifølge den saudiske romanforfatter og skribent Hani Naqshabandi: "Vore religiøse institutioner giver os ikke plads til at udøve fri tænkning." Som eksempel påpegede han, at "de [saudiske institutioner] sagde, at den kristne er en vantro, en beboer i Helvede, en fjende af Allah og islam. Så sagde vi: 'Allahs forbandelse være over dem.'" Han indrømmede også det indlysende, men lidet kendte faktum, at "kristne har brug for beskyttelse (...). Hvad der skete med de kristne i Irak og Syrien, og i andre regioner som Algeriet, får ikke den arabiske mediedækning, som menneskelige væsener har fortjent, uanset deres religion."

Selv Storbritanniens premierminister David Cameron, der jævnligt er kritiseret for at være for blød over for islamister, kom med følgende bemærkninger under sit påskebudskab:

Vi har pligt til også at tale åbent ud om forfølgelsen af kristne rundt om i verden. Det er virkelig chokerende, at der i 2015 stadig er kristne, der bliver truet, tortureret, selv dræbt på grund af deres tro. Fra Egypten til Nigeria, Libyen til Nordkorea. Over hele Mellemøsten er kristne blevet jaget ud af deres hjem, tvunget til at flygte fra landsby til landsby; mange af dem tvinges til at opgive deres tro eller bliver brutalt myrdet. Til alle de modige kristne i Irak og Syrien, der praktiserer deres tro eller giver husly til andre, vil vi sige: "Vi står med jer."

Noter

[1] Ifølge en lokal præst og koptisk talsmand, var det muslimske angreb på en koptisk kristen kirke - indstillet til at blive bygget med præsident Sisis tilladelse for at ære de 21 koptiske kristne, der blev slagtet af Islamisk Stat i Libyen – kun alt for typisk og en påmindelse om, at ånden fra islamisk sharia fortsætter med at overtrumfe den egyptiske stats suverænitet. Under et interview sagde han:

Først, hvad der skete, er, at når vi træffer en beslutning for kirken, men så ikke kan gennemføre denne beslutning [at bygge kirken], fordi nogle af muslimerne ikke vil have det, fordi de ikke ønsker kirken - det er først og fremmest et svigt af staten og dens myndighed og et svigt af retsstaten. Når en gruppe kommer for at gøre modstand [med vold, adskillige koptere blev såret], og politiet lader dem gå; dette er som en sygdom, der vil sprede sig overalt.
I dag, for eksempel, er der en beslutning, men der er, lad os sige 3-4 broderskabsmedlemmer eller salafister imod den, og regeringen synes at protestere med dem - i dette tilfælde, har du givet alle, der ønsker at gøre modstand [med vold] mulighed for at gøre det.

[2] Ifølge Associated Press:

Palermo politi sagde, at de havde tilbageholdt 15 personer, der mistænkes for overfaldet på åbent hav, hvilket de havde fået kendskab til ved at interviewe tårevædede overlevende fra Nigeria og Ghana, der var ankommet til Palermo onsdag morgen efter at være blevet reddet på havet af skibet Ellensborg.
De 15 blev anklaget for flerdobbelt mord skærpet af religiøst had, oplyser politiet i en erklæring.
De overlevende sagde, at de var gået om bord på en gummibåd den 14. april på den libyske kyst med 105 passagerer om bord, som en del af den bølge af migranter, der drager fordel af havblik og varmt vejr for at gøre den risikable overfart fra Libyen, hvorfra de fleste smugleroperationer starter.
Under overfarten, blev migranterne fra Nigeria og Ghana - der menes at være kristne - truet med at blive efterladt til havs af omkring 15 andre passagerer fra Elfenbenskysten, Senegal, Mali og Guinea-Bissau.
Til sidst blev truslen ført ud i livet og 12 blev skubbet overbord. Erklæringen sagde om motivet, at ofrene "bekendte den kristne tro, mens aggressorerne var muslimer".
De overlevende kristne, hed det i erklæringen, formåede kun at blive om bord ved at danne en "menneskekæde" til at modstå overfaldet ...

[3] Den indflydelsesrige avis, This Day, citerede Zeid Raad al Hussein for at sige: "Den seneste generhvervelse af territorier i det nordøstlige Nigeria har afsløret makabre scener af massegrave og andre tydelige tegn på drab begået af Boko Haram." Han citerede forskellige rapporter, skaffet af hans kontor i Geneve, som "omfatter mord på kombattanters koner, og kvinder og piger, der faktisk holdes i slaveri".

[4] En koptiske butiksejer fortalte om muslimernes vilde reaktion, efter de fik kendskab til videoen:

Der var tre eller fire marcher forskellige steder i landsbyen, da vores landsby er en meget stor landsby. De sang slogans mod kristne og kristendommen. De sang: "Med vores sjæl og blod, vil vi forsvare dig, oh islam! Vi vil ikke forsømme dig; vi vil tage hævn for dig!"
De overdængede kristne hjem med sten, hamrede truende på døre og vinduer, angreb butikker ejet af koptiske kristne. De ødelagde døren til min butik, og de ødelagde et fotostudie, der ejes af faderen til en af drengene.
I tre dage levede vi i rædsel og panik. Vi blev i vore hjem og vore børn gik ikke til deres skoler. Vi kunne heller ikke gå i kirke for at deltage messerne i [den koptiske] Stille Uge [Ugen fra Palmesøndag til Påskedag med neddæmpet liturgi, o.a.].

En anden lokal kopter beskrev, hvordan hans hjem blev angrebet:

Torsdag aften (9. april), angreb de muslimske demonstranter vores hjem. De overdængede det med sten og fornærmede os. De råbte: "Oh kafirer (vantro), vi kan ikke lade jer leve her. Vi vil fordrive jer fra vores landsby." De stjal også vinduerne fra vores hjem (...). Vi var ikke i stand til at komme i kirke under disse begivenheder. Vi gik heller ikke i kirke om lørdagen for at deltage i påskemessen. Indtil nu har vi opholdt os i vore hjem og er bange for, at angrebene mod os skal blive genoptaget.



Om denne serie

Selv om ikke alle, og slet ikke de fleste, muslimer er involveret, er forfølgelsen af kristne i den islamiske verden på vej til at nå pandemiske proportioner. Derfor blev "Muslimsk forfølgelse af kristne" til for at opsamle nogle - på ingen måde alle - af de tilfælde af forfølgelse, der kommer op til overfladen hver måned. Den tjener to formål:

  1. At dokumentere det, som mainstream-medierne ikke fortæller om: Den vanemæssige, hvis ikke kroniske, muslimske forfølgelse af kristne.

  2. At vise, at denne forfølgelse ikke er "tilfældig", men systematisk og sammenhængende - at den er rodfæstet i et verdenssyn, der er inspireret af sharia.

Derfor - uanset hvad forfølgelsen handler om, kan den typisk indpasses et bestemt tema, herunder:
- had til kirker og andre kristne symboler;
- seksuelt misbrug af kristne kvinder;
- tvangskonvertering til islam;
- apostasi- og blasfemilove, der kriminaliserer og dødsdømmer dem, der "fornærmer" islam;
- tyveri og plyndring som erstatning for jizya (skat, der forventes betalt af ikke-muslimer);
- den almindelige forventning om, at kristne opfører sig som underkuede dhimmier eller andenklasses "tålte" borgere; og
- simpel vold og mord.
Undertiden er det en kombination.

Fordi disse beretninger om forfølgelse spænder over forskellige etniske grupper, sprog og lokaliteter - fra Marokko i vest til Indien i øst - må det være klart, at én ting alene binder dem sammen: Islam - hvad enten der er tale om streng håndhævelse af den islamiske sharialov eller den herrefolkskultur [supremacist culture], der er affødt af den.




Raymond Ibrahim, specialist i Mellemøsten og islam, er en Shillman Fellow ved David Horowitz Freedom Center og en Associate Fellow ved Middle East Forum.
Hans skrifter publiceres over hele verden og han er bedst kendt for The Al Qaeda Reader (Doubleday, 2007).
Han gæsteforelæser på universiteter, herunder National Defense Intelligence College; giver briefinger til statslige organer, såsom U.S. Strategic Command og Defense Intelligence Agency; og giver ekspertudsagn i islam-relaterede retssager.
Han har også vidnet for Kongressen om de begrebsmæssige fejl, der dominerer den amerikanske debat om islam og om den forværrede situation for Egyptens kristne koptere.
Blandt andre medier, har han optrådt på MSNBC, Fox News, C-SPAN, PBS, Reuters, Al-Jazeera, CBN og NPR.

Han er desuden forfatter til: Crucified Again: Exposing Islam's New War on Christians
og den nyeste bog: Sword and Scimitar, Fourteen Centuries of War between Islam and the West.

(Denne korte biografi er hovedsagelig taget fra Ibrahims egen hjemmeside: RaymondIbrahim.com)






Alle rapporter:

September, 2018
August, 2018
Juli, 2018
Juni, 2018
Maj, 2018
April, 2018
Marts, 2018
Februar, 2018
Januar, 2018
December, 2017
November, 2017
Oktober, 2017
September, 2017
August, 2017
Juli, 2017
Juni, 2017
Maj, 2017
April, 2017
Marts, 2017
Februar, 2017
Januar, 2017
December, 2016
November, 2016
Oktober, 2016
September, 2016
August, 2016
Juli, 2016
Juni, 2016
Maj, 2016
April, 2016
Marts, 2016
Februar, 2016
Januar, 2016
December, 2015
November, 2015
Oktober, 2015
September, 2015
August, 2015
Juli, 2015
Juni, 2015
Maj, 2015
April, 2015
Marts, 2015
Februar, 2015
Januar, 2015
December, 2014
November, 2014
Oktober, 2014
September, 2014
August, 2014
Juli, 2014
Juni, 2014
Maj, 2014
April, 2014
Marts, 2014
Februar, 2014
Januar, 2014
December, 2013
November, 2013
Oktober, 2013
September, 2013
August, 2013
Juli, 2013
Juni, 2013
Maj, 2013
April, 2013
Marts, 2013
Februar, 2013
Januar, 2013
December, 2012
November, 2012
Oktober, 2012
September, 2012
August, 2012
Juli, 2012
Juni, 2012
Maj, 2012
April, 2012
Marts, 2012
Februar, 2012
Januar, 2012
December, 2011
November, 2011
Oktober, 2011
September, 2011
August, 2011
Juli, 2011




Oversættelse: Bombadillo