Muslimsk forfølgelse af kristne: Januar 2015
Kristne betaler islams pris for frihed
Af Raymond Ibrahim
Oversættelse af: Muslim Persecution of Christians: January, 2015
Kilde: RaymondIbrahim.com, 19. april 2015
Udgivet på myIslam.dk: 28. april 2015

Det nye år begyndte med, at muslimske bevæbnede mænd den 7. januar dræbte en halv snes mennesker på det satiriske magasin Charlie Hebdos kontorer i Paris. Angrebet var motiveret af offentliggørelsen af lidet flatterende karikaturer af islams profet Muhammed.

Mindre kendt er det, at overalt i den islamiske verden lagde muslimer skylden for bladets Muhammed-karikaturer på kristendommen. De synes ikke at være klar over, at magasinet sædvanligvis gør grin med Kristus, Moses og alle andre religiøse skikkelser. I de palæstinensiske områder, for eksempel, holdt demonstranter et skilt op med billeder af de muslimske mordere bag Charlie Hebdo-massakren; teksten nedenunder lød: "Forvent mere fra islams stridsmænd, O, I slaver af korset" (fed i den arabiske original).

Derfor blev kristne mindretal over hele den islamiske verden angrebet af muslimer som "kollektiv afstraffelse".

I Niger afbrændte muslimske folkemængder, angiveligt ansporet af den islamiske terrorgruppe Boko Haram, omkring 45 kristne kirker, en kristen skole med børnehjem, to nonneklostre og præsteboliger som reaktion på Muhammed-tegningerne. Mindst 10 mennesker blev dræbt i sammenstødene; præster i hovedstaden Niamey sagde, at enhver forbundet med kirker - enhver afsløret som kristen - blev angrebet.

Ifølge en nonne, der undslap volden, "var det hensigten, at brænde alle kirkerne med os inde i dem", og således "brænde os levende!" Nonnen tilføjede: "Boko Haram-studerende tror, at de skal dræbe kristne for at få deres plads i paradis, men vi vil ikke overgive os til frygt, for kærlighed skal sejre over had."

I Pakistan angreb omkring 300 muslimske studerende - bevæbnet med jernstænger og stokke, og råbende antikristne slogans - en drengeskole som "gengældelse" for Muhammed-tegningerne, hvilket efterlod fire kristne elever sårede. Ifølge øjenvidner, stod de tre betjente, der var indsat for at bevogte skolen, passivt og kiggede på.

Om dette angreb sagde Nasir Saeed, leder af NGO Center for Legal Aid Assistance & Settlement: "Det er meget trist, at islamiske radikale angriber pakistanske kristne på grund af Charlie Hebdo. Kristne fordømmer de blasfemiske karikaturtegninger. Det er sørgeligt, at kristne endnu ikke, selv efter de 67 år siden Pakistans fødsel, betragtes som pakistanske statsborgere, men ses som 'vestlige allierede' (...). Når hændelser sker i de vestlige lande, bliver de troende pakistanere angrebet. Kristne, som allerede lever i konstant frygt for deres liv, bliver endnu mere udsatte."

Set fra et islamisk perspektiv, er folk ikke klassificeret efter nationalitet, men religion. Det er uden betydning, at de, der fornærmer islams profet, er franskmænd eller europæere eller amerikanere. For muslimer over hele verden, er alle disse termer synonyme med "kristne". Således blev kristne mindretal i Irak, i årevis før verden hørte om "IS", angrebet og dræbt "på grund af deres religiøse bånd til Vesten".

Resten af januar måneds samling af muslimsk forfølgelse af kristne rundt om i verden omfatter (men er ikke begrænset til) følgende opgørelser, der er opført efter tema og land i alfabetisk orden og ikke nødvendigvis efter sværhedsgrad.


Død og ødelæggelse ved kristne kirker

Egypten: Gården til St. Georg Martyr, en delvist opført katolsk kirke i landsbyen Hijazh, blev stukket i brand af ukendte personer på juledag (for egyptiske kristne den 7. januar). Kristne tilbedende planlagde at bede i kirkens gård - fordi kirkebygningen havde stået ufærdig i 23 år på grund af muslimske protester - og havde indrettet gårdspladsen med stole og telte. De "blev overrasket" over at finde "flammer", der fortærede meget af gården. I 2010 blev en trækirke, bygget ved siden af den ufærdige kirke, også brændt ned, men på det tidspunkt fik defekte elinstallationer skylden. Billeder kan ses her.

Og den 25. januar - årsdagen for Egyptens "arabiske forår" - blev der affyret pistolskud mod kirken St. Raphael Ærkeenglen i Maadi. Adskillige koptiske kristne blev dræbt, herunder et barn, Mina Rifaat. I andre områder, som f.eks. Beni Suef, lukkede sikkerhedsstyrker gaderne omkring kirkerne for at forhindre angreb fra bander tilknyttet Det Muslimske Broderskab. Ifølge den lokale biskop, Antonios Aziz Mina "fandt sammenstødene sted mellem politiet og grupper med forbindelse til Det Muslimske Broderskab, der forsøger at skabe billedet af et stadigt destabiliseret Egypten."

Italien: Kirker, kors og religiøse statuer blev angrebet i det europæiske, overvejende katolske land:

Nytårsdag væltede og alvorligt beskadigede en 67-årig marokkansk mand, der blev set mumle vers fra Koranen, fem statuer og andre religiøse genstande i sognekirken Santa Maria Assunta i Cles, Trentino. Han brugte en jernstang til at vælte statuerne af Madonna med Barnet, Den Ubesmittede, Vor Frue af Rosenkransen og Vor Frue af Sorgen og statuen af St. Josef med Barnet. Den koran-citerende vandal var også ude efter marmoralteret og døbefonten - der blev knust - to altre og et stort maleri af Assumptionen. Alle beskadigede genstande er katalogiseret af Tilsynet med Kulturarven i Den Selvstyrende Provins Trento. Manden blev anholdt af politiet anklaget for groft hærværk.

Dernæst den 9. januar, mens en mand knælede i bøn foran en St. Maria-statue i St. Barnabas kapel i Perugia med fotografiet af en elsket i hånden, blev han angrebet af fem "udlændinge", beskrevet som af nordafrikansk herkomst: "Det første de gjorde, var at rive billedet ud af hans hænder. Dernæst udløste de deres had mod afbildningen af Jomfru Maria. De knuste statuen og urinerede derefter på brudstykkerne."

Til sidst, den 17. januar, blev et krucifiks ødelagt i Cinisello Balsamo, en kommune i provinsen Milano, i nærheden af en befolket moské. Kommunens byrådsmedlem, Giuseppe Berlin, var ikke uklar i mælet angående synderens(nes) identitet: "Det er på tide at sætte en stopper for et vist politisk partis alkærlige politik med at byde velkommen og integrere. Før vi gør et nummer ud af enheden med muslimer, så lad os få dem til at begynde at respektere vores civilisation og vores kultur. Vi bør ikke undervurdere betydningen af bestemte signaler; vi må vågne op nu, hvis ikke vore børn skal lide under følgerne af denne farlige og ukontrollerede islamiske invasion."

Kenya: En ukendt pistolmand skød og dræbte søndag den 11. januar en kristen ved porten ind til en kirke i Mombasa. Den ene af to mænd, der fulgte efter den 25-årige George Muriki, skød ham tre gange i ryggen, da han i selskab med to andre kirke-medlemmer ankom til porten ind til Maximum Revival Ministries Church, efter fejlagtigt at have antaget ham for at være kirkens præst. Ifølge præsten: "De to andre medlemmer af kirken, som tilfældigvis var kvinder, blev skubbet til side og en af angriberne sagde: 'Det er kirkens præst', hvorefter angriberne affyrede tre skud lige i ryggen på George, der døde på stedet (...). Mit liv er i fare - jeg ved, at jeg var målet, men Gud beskyttede (...). Nogen har fulgt efter mig i den sidste måned." Præsten omtalte senere sin forfølger som en vis "Muhammed". "Skolens hall er heller ikke sikker," tilføjede han. "Vi er nødt til at flytte til et andet sted; ellers vil vi miste mange medlemmer, som nu er bange for at komme i kirke."

Nigeria: Under en nytårsgudstjeneste sprængte en islamisk selvmordsbomber sig selv i luften ved porten til en kirke i byen Gombe. Otte mennesker blev såret. Med en Røde Kors-medarbejders ord: "I morges [1. januar], mens folk var i kirke til nytårsgudstjeneste, forsøgte en selvmordsangriber på motorcykel at få adgang til kirkens område. Da han blev stoppet ved porten af kirkens vagter (...) sprængte han sig i luften og sårede otte mennesker."

Efter at flere vestlige mainstream-medier rapporterede, at Nigerias muslimer beskyttede kristne kirker under julens festligheder, afviste Nigerias Kristne Sammenslutning (CAN) disse påstande i en erklæring: "Det er blevet nødvendigt for os at afklare denne løgn og forvirring i lokale og internationale medier. Mange af vore medlemmer har ringet og spurgt, om hvorvidt en given kirke blev beskyttet mod angreb fra muslimer i Sabo-området juledag? Og vi sagde, at det ikke er sandt." CAN tilføjede, at ikke én ud af 600 kirker var beskyttet af muslimer i julen i modsætning til, hvad vestlige medier rapporterer.

Pakistan: Den 29. december blev en protestantisk kristen kirke sat i brand, efterladende det kristne samfund i "forfærdelse og rædsel". Ifølge pastor Qamar Zaman, der leder den pastorale omsorg for det berørte samfund, "er det et forsøg på intimidering, på at sprede rædsel og skabe fjendskab mellem kristne og muslimer." Som reaktion på denne hændelse, sagde advokaten og aktivisten Sardar Mushtaq Gill: "Kristne i Pakistan lider under en følelse af mistillid og frygt. Ekstremister fortsætter med at så rædsel blandt borgerne og har ingen respekt for hverken mennesker eller hellige steder. De ønsker at skabe disharmoni mellem trosretningerne i Pakistan og skabe uro i landet. Vores svar kan kun være et troens og bønnens svar."

Syrien: Den 9. januar blev en række kristne kirker i Aleppo, nogle omkring 200 år gamle, bombet af islamiske oprørere. Blandt dem var den armenske katolske katedral, St. Rita - eller "Vor Frue af Medlidenheden", bygget i 1830 - som blev efterladt delvist ødelagt (billeder her). Ifølge den Aleppo-baserede fader Krikor Milad, fandt bombningen sted omkring kl. 5:30 om morgenen, mens alle sov: "Hvis bombningen var sket blot to timer senere, ville kirken have været fuld af mennesker. Gud reddede dem." Fire måneder tidligere blev Det Armenske Folkedrabs Mindesmærke og Kirke i Der Zor ødelagt af Islamisk Stat.

Den 30. januar kørte to pickupper med 20 bevæbnede medlemmer af Islamisk Stat ind i den assyriske by Tel Hormizd i Hassaka og tvang indbyggerne til at fjerne korset fra kirketårnet. Lederen truede med at bombe kirken, hvis korset ikke blev fjernet. Ude af stand til at forsvare sig, bøjede indbyggerne sig for ordren.

Og eftervirkningerne af den islamistiske overtagelse af den armenske by Kessab i marts 2014, blev beskrevet i en Telegraph-rapport efter regeringsstyrkers befrielse af den kristne by. Rapporten fortæller om de mange ødelagte kirker, knuste kors og skamferede billeder af Kristus og Jomfru Maria:

"Gerningsmændene havde demonstreret både forsætlighed og glæde i deres ødelæggelse af kristne steder i denne gamle armenske by. Statuer var gennemhullet med kugler og islamistiske slogans var smurt henover væggene i boliger og butikker (...). I nærheden var den armenske evangeliske kirke, Den Hellige Treenighed, ikke meget andet end en brændt skal. Murene var sværtet af røg; kirkestole af træ, gobeliner, bibler og knælepuder var alt sammen fortæret af en brand, der syntes at have raset, indtil der ikke var noget tilbage at brænde."

Zavinar Sargdegian, en 58-årig indbygger, forklarede sine prøvelser: "Jeg var hjemme med min mand, da de stormede huset. De brød hoveddøren ind. De skubbede os ud på gaden. Vi lå på vores knæ, og de satte en pistol for hovedet af os. Fra vejen jeg så Englekirken brænde. Flammer kom ud af døre og vinduer."


Død over apostater

Uganda: En muslimsk far og imam, eller bønneleder, bankede sin 15-årige datter til døde for at konvertere til kristendommen, og forsøgte efter sigende at dræbe hendes klinik-indlagte, traumatiserede 12-årige søster, også for at forlade islam for Kristus. Ifølge en lokal kilde: "Deres far fik den oplysning [omkring midten af december], at hans døtre var konverteret, og han organiserede en lille gruppe muslimer, omkring 17 mennesker, til at angribe de kristne. Han fandt, at [kirke]kampagnen var forbi, men gik tilbage til sit hjem og ventede på døtrene. Da de kom hjem, tog faderen køllen og begyndte at banke dem hårdt indtil den ene, kaldet Jamirah, døde." Den yngste, Saidah, beskrev sine prøvelser som følger: "Min far tog os til huset og derefter låste huset. Han udspurgte os, hvorfor vi deltog i et kristent møde og begyndte at slå os med en kølle. Min søster blev ramt i panden og faldt om. Jeg prøvede at skjule mig i sengen, men han fik mig ud og begyndte at slå mig, mens min søster lå og blødte". Saidah begyndte at råbe om hjælp, men hendes far dækkede hendes mund med en så stor kraft, at hun næsten blev kvalt. Hun faldt om, bevidstløs. Til sidst hjalp en præst hende til "en lægeklinik, hvor hun blev behandlet i to uger, mens hendes far begyndte at organisere områdets muslimer til at dræbe hende".


Mord og dhimmitude

Egypten: Den 13. januar blev en kristen mand skudt og dræbt ved højlys dag "for, hvad familiemedlemmer mener, var deres afvisning af at droppe anklagerne mod den mistænktes slægtninge for andre religiøst motiverede drab i 2013". Pistolmanden, Hasan Baghdadi, blev anholdt den følgende dag. Han og hans bror, Mohamed, bagholdsangreb den 38-årige Shaheed Nesemis Saroufeem - en fætter til en kristen, der blev dræbt sammen med tre andre koptere i juli 2013. Baghdadi-brødrene er i familie med mindst én af de anklagede i 2013-drabene. Mohamed, sagde lokale koptere, er en islamist, der regelmæssigt ansporer til vold mod kristne i området.

I en anden sag blev endnu ung koptisk kristen pige, Sabrine Mushir, kidnappet i landsbyen Dalga. Koptiske aktivister klagede over, at ikke en eneste person fra myndighederne og sikkerhedsapparatet havde gjort det mindste for at prøve at finde den ulykkelige pige. Som et familiemedlem mente: "Hvis dette var datteren af en af de lokale myndighedspersoner, var hun kommet tilbage på sekunder." Dalga, som den unge kristne pige blev kidnappet fra, er den samme landsby i Øvre Egypten, hvor sympatisører med Det Muslimske Broderskab i september 2013 tvang de kristne indbyggere til at betale islamisk jizya - det beløb, eller den skat, som erobrede ikke-muslimer historisk har skullet betale til deres islamiske herremænd "med villig underkastelse mens de føler sig underkuet", som det hedder i Koranen 9:29 [Ellen Wulffs danske oversættelse har: "... kuet er rede til at betale skat!"]. I nogle tilfælde blev de, der ikke kunne betale, angrebet, deres hustruer og børn slået og/eller kidnappet.

Irak: Islamisk Stat udviste 10 ældre kristne fra Mosul, efter at de havde nægtet at give afkald på deres kristne tro og konvertere til islam. Onsdag den 7. januar blev gruppen af ældre - nogle med alvorlige helbredsproblemer - hilst velkommen i Kirkuk, efter at have rejst to dage i kulden gennem "ingenmandsland". "De havde smidt os ud af vore landsbyer og vore hjem for at overtage dem - sagde en vis Rachel - og så blev vi alle klumpet sammen i en bolig i Mosul."

Kasakhstan: Nikolai Novikov, et hengivent medlem af baptistkirken, blev forbudt at forlade landet og står over for andre anklager, fordi han nægtede at betale bøder svarende til en månedsløn for at have deltaget en kristen gudstjeneste uden statens tilladelse: "Jeg betalte ikke, fordi jeg ikke anser mig for at være skyldig," sagde den kristne, som også blev fængslet i fem dage. Novikov - en 34-årig gift far til fire, som bor i byen Oral (Uralsk) - er blandt de mest højlydte stemmer imod et regeringsindgreb mod kristne, der samles uden statens tilladelse eller udtrykker deres tro åbent.




Om denne serie

Selv om ikke alle, og slet ikke de fleste, muslimer er involveret, er forfølgelsen af kristne i den islamiske verden på vej til at nå pandemiske proportioner. Derfor blev "Muslimsk forfølgelse af kristne" til for at opsamle nogle - på ingen måde alle - af de tilfælde af forfølgelse, der kommer op til overfladen hver måned. Den tjener to formål:

  1. At dokumentere det, som mainstream-medierne ikke fortæller om: Den vanemæssige, hvis ikke kroniske, muslimske forfølgelse af kristne.

  2. At vise, at denne forfølgelse ikke er "tilfældig", men systematisk og sammenhængende - at den er rodfæstet i et verdenssyn, der er inspireret af sharia.

Derfor - uanset hvad forfølgelsen handler om, kan den typisk indpasses et bestemt tema, herunder:
- had til kirker og andre kristne symboler;
- seksuelt misbrug af kristne kvinder;
- tvangskonvertering til islam;
- apostasi- og blasfemilove, der kriminaliserer og dødsdømmer dem, der "fornærmer" islam;
- tyveri og plyndring som erstatning for jizya (skat, der forventes betalt af ikke-muslimer);
- den almindelige forventning om, at kristne opfører sig som underkuede dhimmier eller andenklasses "tålte" borgere; og
- simpel vold og mord.
Undertiden er det en kombination.

Fordi disse beretninger om forfølgelse spænder over forskellige etniske grupper, sprog og lokaliteter - fra Marokko i vest til Indien i øst - må det være klart, at én ting alene binder dem sammen: Islam - hvad enten der er tale om streng håndhævelse af den islamiske sharialov eller den herrefolkskultur [supremacist culture], der er affødt af den.




Raymond Ibrahim, specialist i Mellemøsten og islam, er en Shillman Fellow ved David Horowitz Freedom Center og en Associate Fellow ved Middle East Forum.
Hans skrifter publiceres over hele verden og han er bedst kendt for The Al Qaeda Reader (Doubleday, 2007).
Han gæsteforelæser på universiteter, herunder National Defense Intelligence College; giver briefinger til statslige organer, såsom U.S. Strategic Command og Defense Intelligence Agency; og giver ekspertudsagn i islam-relaterede retssager.
Han har også vidnet for Kongressen om de begrebsmæssige fejl, der dominerer den amerikanske debat om islam og om den forværrede situation for Egyptens kristne koptere.
Blandt andre medier, har han optrådt på MSNBC, Fox News, C-SPAN, PBS, Reuters, Al-Jazeera, CBN og NPR.

Han er desuden forfatter til: Crucified Again: Exposing Islam's New War on Christians
og den nyeste bog: Sword and Scimitar, Fourteen Centuries of War between Islam and the West.

(Denne korte biografi er hovedsagelig taget fra Ibrahims egen hjemmeside: RaymondIbrahim.com)






Alle rapporter:

Januar, 2019
December, 2018
November, 2018
Oktober, 2018
September, 2018
August, 2018
Juli, 2018
Juni, 2018
Maj, 2018
April, 2018
Marts, 2018
Februar, 2018
Januar, 2018
December, 2017
November, 2017
Oktober, 2017
September, 2017
August, 2017
Juli, 2017
Juni, 2017
Maj, 2017
April, 2017
Marts, 2017
Februar, 2017
Januar, 2017
December, 2016
November, 2016
Oktober, 2016
September, 2016
August, 2016
Juli, 2016
Juni, 2016
Maj, 2016
April, 2016
Marts, 2016
Februar, 2016
Januar, 2016
December, 2015
November, 2015
Oktober, 2015
September, 2015
August, 2015
Juli, 2015
Juni, 2015
Maj, 2015
April, 2015
Marts, 2015
Februar, 2015
Januar, 2015
December, 2014
November, 2014
Oktober, 2014
September, 2014
August, 2014
Juli, 2014
Juni, 2014
Maj, 2014
April, 2014
Marts, 2014
Februar, 2014
Januar, 2014
December, 2013
November, 2013
Oktober, 2013
September, 2013
August, 2013
Juli, 2013
Juni, 2013
Maj, 2013
April, 2013
Marts, 2013
Februar, 2013
Januar, 2013
December, 2012
November, 2012
Oktober, 2012
September, 2012
August, 2012
Juli, 2012
Juni, 2012
Maj, 2012
April, 2012
Marts, 2012
Februar, 2012
Januar, 2012
December, 2011
November, 2011
Oktober, 2011
September, 2011
August, 2011
Juli, 2011




Oversættelse: Bombadillo