Muhammed og Jomfru Maria: Et himmelsk ægteskab?
Af Raymond Ibrahim
Oversættelse af: Muhammad and the Virgin Mary: A Match Made in Heaven?
Kilde: The Middle East Forum, 10. februar 2017
Udgivet på myIslam.dk: 10. marts 2017

Oprindeligt udgivet af FrontPage Magazine med titlen: "Muhammad's Sexual Fantasies of Virgin Mary."

Salem Abdul Galil: "Vores profet Muhammed - bønner og fred være med ham - vil være gift med Maria i Paradis."

I en tid hvor ikke-muslimer konstant bliver advaret om at tale respektfuldt om Muhammed, for at fornærmede muslimer ikke skal reagere voldeligt - til skam og skyld for dem, der udøver deres ytringsfrihed - så overvej, hvad muslimer regelmæssigt siger om ting, som ikke-muslimer har kært.

For nylig i sit arabisk-sprogede tv-program, erklærede dr. Salem Abdul Galil - tidligere viceminister for Egyptens religiøse stiftelser for prædiken - triumferende, at blandt andre bibelske kvinder (Moses' søster og Faraos kone), vil "vores profet Muhammed - bønner og fred være med ham - være gift med (Jomfru) Maria i Paradis."

(Bemærk: Det arabiske ord for "ægteskab" betegner "lovlige seksuelle forbindelser" og er blottet for vestlige, "romantiske" eller platoniske bibetydninger.)

Hvor har Galil - denne statslige embedsmand, der også hævder, at muslimer kan bære det forhadte krucifiks for at bedrage kristne - fået denne idé fra?

Som sædvanlig fra Muhammed selv. I en hadith, der blev vurderet troværdig nok til at indgå i den berømte Ibn Kathirs samling, erklærede Muhammed, at "Allah vil i Paradis gifte mig med Maria, Datter af Imran" [1] (hvem muslimer identificerer som Jesu mor).

Mens kun få kristne i dag kender til denne islamiske påstand, så var middelalderlige kristne, der levede i muslimsk besatte lande, fuldt ud klar over den. Disse steder kastede muslimer regelmæssigt denne fantasi i hovedet på katolske og ortodokse kristne, der ærede Maria som den "Evige Jomfru".

Eulogius af Cordoba kunne ikke holde mund om Muhammeds bryllupsplaner.

Eulogius af Cordoba, en indfødt kristen fra det muslimsk besatte Spanien, skrev således engang: "Jeg vil ikke gentage den helligbrøde, som denne urene hund [Muhammed] dristede sig til at ytre om Den hellige Jomfru, Verdens Dronning, hellig mor til vores ærværdige Herre og Frelser. Han hævdede, at han i den næste verden ville deflorere hende."

Som sædvanlig var det Eulogius' stødende ord om Muhammed - og ikke sidstnævntes stødende ord om Maria - der fik alvorlige konsekvenser: Han, såvel som mange andre spanske kristne, der var højlydt kritiske mod Muhammed, blev fundet skyldig i at tale imod islam og offentligt tortureret og henrettet i "Guldalderens" Cordoba i 859.

Ikke alene undertrykker eller hvidvasker mange vestlige akademikere sådanne historiske anekdoter om muslimsk forfølgelse af kristne, men nogle - forsætligt eller af uvidenhed - fordrejer dem i et forsøg på at skildre kristne ofre for islam som kristne forfølgere af islam.

John V. Tolan

Efter at have citeret Eulogius' førnævnte klagesang mod Muhammed, skriver professor og medlem af Academia Europaea, John V. Tolan:

"Denne skændige påstand [at Muhammed vil gifte sig med Maria], ser ud til at være Eulogius' egen opfindelse; jeg kender ingen anden kristen polemiker, der kommer med denne anklage mod Muhammed. Eulogius fabrikerer løgne for at chokere sin kristne læser. På denne måde bliver selv de elementer i islam, der ligner kristendommen (såsom ærbødighed for Jesus og hans jomfru-mor), deformeret og tilsværtet, for at forhindre den kristne i at beundre noget som helst ved den muslimske anden. Målet er at indsætte had til "undertrykkerne" (...). Eulogius sætter sig for at vise, at muslimen ikke er en ven, men en potentiel voldtægtsforbryder af Kristi jomfruer (Saracens: Islam in the Medieval European Imagination, s. 93).

Men som allerede set, var det Muhammed selv - ikke en eller anden "kristen polemiker" - der "fabrikerer løgne for at chokere", her den løgn, at Maria vil blive hans evige konkubine. Men kendsgerninger betyder tilsyneladende ikke noget for akademikere som Tolan, der er mere opsat på at dæmonisere Eulogius i et forsøg på at frikende de "krænkede" muslimer, der dræbte ham.

Lad os lægge virkelig eller forfalsket historie til side og vende tilbage til nutidens Egypten og overveje, hvorfor dr. Galil - en statslig embedsmand beskrevet som "moderat", en brobygger mellem muslimer og kristne - åbent siger, hvad han ved at millioner af ortodokse kristne i Egypten vil finde frastødende: At Kristi mor vil blive givet til - og have sex med - en mand, der af kristne ses som en falsk profet?

I Koranen holder Maria fast i en palme, mens hun føder Jesus, som i denne tyrkiske afbildning fra det 16. århundrede.

Mange egyptiske kristne udtrykte ganske vist forargelse, herunder på de sociale medier, men ingen reagerede med vold. Havde en ledende kristen gejstlig, eller blot en lille koptisk dreng, hævdet, at Aisha - Muhammeds yndlingshustru, der har en agtet plads i sunni-muslimsk tradition - vil blive gift med og have sex med en falsk profet, ville han være blevet gennembanket og, hvis ikke dræbt i processen, fængslet under Egyptens lov om "bagvaskelse af religioner", som angiveligt beskytter både islam og kristendommen.

Men som enhver muslim og kristen ved, er Egyptens lov mod "bagvaskelse af religioner" - der har ligget til grund for anholdelse og afstraffelse af mange koptere anklaget for at spotte islam på de sociale medier - i virkeligheden en lov mod bagvaskelse af islam. Når det drejer sig om ting, der er hellige for kristne, er der frit spil - tilsyneladende også for "moderate" statslige embedsmænd.

Når det kommer til stykket er islam - begyndende med dens profet og hele vejen gennem dens skrifter - bygget på bagvaskelse af ikke-muslimer og deres religioner, jødedom og kristendom i særdeleshed. Så hvordan kan en gentagelse af, hvad islam holder for sandt, nogensinde blive anset for blasfemisk af muslimer?


Noter

[1] Fra al-Mujam al-Kabir, en tidlig hadith-samling udarbejdet af Imam Tabarani.




Raymond Ibrahim, specialist i Mellemøsten og islam, er en Shillman Fellow ved David Horowitz Freedom Center og en Associate Fellow ved Middle East Forum.
Hans skrifter publiceres over hele verden og han er bedst kendt for The Al Qaeda Reader (Doubleday, 2007).
Han gæsteforelæser på universiteter, herunder National Defense Intelligence College; giver briefinger til statslige organer, såsom U.S. Strategic Command og Defense Intelligence Agency; og giver ekspertudsagn i islam-relaterede retssager.
Han har også vidnet for Kongressen om de begrebsmæssige fejl, der dominerer den amerikanske debat om islam og om den forværrede situation for Egyptens kristne koptere.
Blandt andre medier, har han optrådt på MSNBC, Fox News, C-SPAN, PBS, Reuters, Al-Jazeera, CBN og NPR.

Han er desuden forfatter til: Crucified Again: Exposing Islam's New War on Christians
og den nyeste bog: Sword and Scimitar, Fourteen Centuries of War between Islam and the West.

(Denne korte biografi er hovedsagelig taget fra Ibrahims egen hjemmeside: RaymondIbrahim.com)




Oversættelse: Bombadillo